Het 'Bels Lijntje'

Aalst-Waalre aan het ‘Bels Lijntje’

Bijna 100 jaar rijdt er een trein tussen Eindhoven en Luik (in België), dwars door onze gemeente. Het ‘Bels Lijntje’ wordt die spoorlijn genoemd.
En we hadden een station op die lijn: Aalst-Waalre. Mensen stappen in en uit en goederen worden aan- en afgevoerd.

Een spoorlijn door Aalst en Waalre

Op 20 juli 1866 wordt een spoorlijn geopend die Luik met Eindhoven verbindt. Er zijn bij ons in die tijd veel nieuwe fabrieken met stoommachines die op steenkolen draaien. Die komen dan vooral uit België en kunnen via deze spoorlijn uit Luik aangevoerd worden.

Het traject loopt tussen Aalst en Waalre door, daar is het dan nog ‘leeg’. Er komt een station ‘Aalst-Waalre’, op de plek waar nu het Stationskoffiehuis is. De spoorlijn heeft maar één spoor, alleen bij de stations kunnen treinen elkaar passeren.

 

Goederenvervoer

Het spoor wordt vooral gebruikt voor aanvoer van grondstoffen voor onze fabrieken, zoals tabak, hout, bijenwas, meststoffen, veevoer, enz. En voor de afvoer van de producten, zoals sigaren, textiel, kaarsen en landbouwproducten. Met de trein worden ook de keien aangevoerd waarmee de straten verhard worden.

Het ‘Bels Lijntje’ brengt werkgelegenheid en welvaart voor Aalst en Waalre. Veel mensen vinden werk in de fabrieken.

 

Personenvervoer

Voor personenvervoer zijn er drie klassen: eerste, tweede en derde. De eerste klas was duur, maar heel luxe met kussens en gordijnen. De derde had houten(!) banken. Het is geen sneltrein: hij doet er meer dan drie uur over om van Eindhoven naar Luik te rijden.

Autobussen worden een grote concurrent. Zij kunnen mensen veel dichter bij hun bestemming brengen. In 1939 wordt gestopt met passagiers­vervoer per trein.

 

Tijdens de oorlogen

In de Eerste Wereldoorlog gaat de grens met België dicht en rijden de treinen niet verder dan Valkenswaard.

In de Tweede Wereldoorlog gaat het juist goed met de spoorlijn. De Duitsers vorderen steeds meer auto’s, en benzine gaat op de bon. Dan is de trein natuurlijk een goed alternatief.

De Duitsers leggen zelfs een nieuwe lijn aan. Een aftakking naar het vliegveld in Veldhoven. Ze vervoeren mensen, wapens en munitie. De lijn wordt daarom al snel ‘het bommenlijntje’ genoemd. Na de oorlog wordt deze lijn afgebroken.

 

Van spoorbaan naar fietspad

Na de oorlog worden goederen steeds meer vervoerd met vrachtwagens. In 1955 rijdt er voor de laatste keer een trein (met genodigden) over het traject. Bij elke overweg wordt gestopt. Muziekkorpsen spelen treurige muziek.

In 1964 wordt het station gesloopt. De rails worden verwijderd en de oude spoorbaan wordt een wandel- en ruiterpad.

Veel later, in 2016, wordt er een ‘snelfietspad’ over het oude traject aangelegd. Je kunt nu snel van Eindhoven naar Valkenswaard fietsen. En terug natuurlijk.