Aanleg ondergronds spoor

Dappere Dodo's zorgen dat Best leefbaarder wordt

De Nederlandse Spoorwegen (NS) wilde het aantal sporen verdubbelen. Uit veiligheidsoverwegingen moesten de gelijkvloerse spoorwegovergangen verdwijnen. Dit betekende dat het spoor ofwel verhoogd, ofwel verdiept moest worden. In 1996 is er gestart met de aanleg van het verdiepte spoor en het ondergrondse station. Daarvoor waren natuurlijk voorbereidende werkzaamheden nodig, zoals het slopen van bestaande huizen.

De spoorweg van Best ligt ondergronds. Dit is zo sinds het jaar 2002. De bouw van de tunnel begon in het jaar 1998, maar als het aan de NS had gelegen was deze tunnel nooit gebouwd. Dit kwam omdat het heel duur was om deze tunnel de bouwen. 364 miljoen euro om precies te zijn. Er kwam veel kritiek van de Bestenaren op het idee van een bovengrondse spoorweg. Hieruit ontstond de actiegroep DoDo (afkorting voor D'r op of d'r onder), geleid door Johan van Antwerpen. De NS zei dat de trein de helling naar de tunnel niet aan zou kunnen, maar dit argument is ontkracht doordat in Dortmund ongeveer hetzelfde probleem was en hier kon het wel. Dus waarom niet in Best? Ook zei de NS dat het graven van een tunnel te duur zou zijn, maar Dodo in samenwerking met de gemeente hadden uitgerekend dat het met al het geld dat ze van fondsen hadden gekregen het maar een dubbeltje per inwoner zou kosten.

Om te laten zien hoe het uitzicht belemmerd zou worden wanneer de trein bovengronds zou moeten rijden, had de gemeente twee zeecontainers op elkaar laten stapelen. Uiteindelijk begon de bouw, dit duurde 4 jaar, maar mensen zijn er blij mee en het is er nog steeds. Dit was een groot moment voor Best want weinig steden hebben een ondergrondse spoorweg, vooral omdat het een dorp is was dit bijzonder.