Rondom DAF

bedrijvigheid in de schaduw van Philips

Hub. van Doorne, geboren op nieuwjaarsdag 1900 in America in Noord-Limburg, verloor jong zijn vader. Een poging om diens smederij voort te zetten mislukte. Hij moest gaan werken en begon als leerling-smid. Het ondernemerschap bleef trekken en in 1928 waagde Hub. van Doorne opnieuw een poging.

Het is echter de vraag of er zonder hulp van Philips ooit de DAF-fabriek aan de Geldropseweg zou zijn verrezen. Niet alleen gaf de NV Philips een aantal opdrachten aan het bedrijfje, maar Philips bracht DAF enkele jaren later in contact met minister Colijn van Defensie (productie militaire zaken).

DAF maakte na 1945 een spectaculaire groei door. Opnieuw speelde het ministerie van Defensie hierbij een hoofdrol door in 1949 een order te plaatsen van 175 miljoen gulden voor de bouw van honderden vrachtauto's.

Aan de Geldropseweg verrees een nieuwe fabriek, waar naast de legerauto's ook bussen en allerlei typen vrachtauto's van de lopende band rolden. Na 1958 nam het aantal werknemers toe na de introductie van een kleine personenwagen, de DAF 600 met de variomatic, het 'pientere pookje'. Het oermodel en haar opvolgers waren redelijk succesvol in eigen land, maar een doorbraak in het buitenland bleef uit. Vandaag de dag produceert DAF, dat overgegaan is in buitenlandse handen, alleen nog vrachtwagens.