De Veluwse economie kon wel een stimulans gebruiken en vervoer over water kostte maar een tiende van vervoer over een onverharde weg. In 1825 begonnen de graafwerkzaamheden. Van zonsopgang tot zonsondergang werkten tweehonderd man aan een kanaal van 32 kilometer met vijf sluizen en twintig bruggen. Het was klaar in 1829. De eerste jaren voldeed het goed maar eigenlijk was het een half kanaal dat liep van Hattem naar Apeldoorn. Men besloot het door te trekken naar Dieren. Door een groot watertekort en eigenwijze bestuurders langs het tracé verliep de bouw moeizaam. Toen het kanaal in 1868 openging, was het eigenlijk al te laat. De hoogtijdagen van de kleine regionale kanalen waren voorbij.
Het Apeldoorns kanaal
De Veluwe gaat mee in de vaart der volkeren
Het ingeslapen Nederland moest begin negentiende eeuw mee in de vaart der volkeren. Hiervoor waren kanalen nodig en koning Willem I zorgde dat die er kwamen. Bijvoorbeeld over de Veluwe: dwars door dit grote, onherbergzame en lege gebied werd een kanaal aangelegd.