Sluipverkeer

Files in Aalst en Waalre

Op werkdagen komen er ’s ochtends en ’s avonds veel auto’s door Aalst en Waalre. De meeste automobilisten moeten niet bij ons zijn, maar zijn op weg naar of van hun werk. Onze inwoners ergeren zich aan het gevaar, het lawaai en de stank die dit ‘sluipverkeer’ oplevert.
Maar wat doe je eraan? We kunnen verkeer niet verbieden. Mensen moeten door onze gemeente kunnen rijden. En we willen zelf ook blijven rijden. Maar nu de nieuwe N69 er eindelijk is, wil de gemeente het doorgaande verkeer wel verminderen.

Overlast

Aalst en Waalre hebben steeds meer last gekregen van verkeer door onze gemeente:

  • Woon-werkverkeer: Dat zijn automobilisten die ten zuiden van ons wonen, maar in of rond Eindhoven werken. Voor 2021 rijden zij massaal door onze gemeente, omdat dat de snelste route is. Over de Eindhovenseweg gaan elke werkdag 20.000 auto’s, over de ‘Traverse’ door Waalre-dorp 12.000.

  • Sluipverkeer: Dat zijn automobilisten die wegen gebruiken die daar niet voor bedoeld zijn. Die bijvoorbeeld door een woonwijk rijden, omdat er een file staat op de doorgaande weg. 

  • Vrachtverkeer: Soms moeten ze in het dorp zijn, bijvoorbeeld om een supermarkt te bevoorraden. Maar de meeste vinden de weg door onze gemeente sneller of makkelijker. De vraag is hoe je hen een andere route kunt laten kiezen.

 

De N69

De oude N69 was onderdeel van de weg tussen Den Bosch en Luik, die al in de 18de eeuw is aangelegd. Hij liep dwars door Aalst en Valkenswaard.

Er waren plannen voor een autoweg A69, de ‘verlengde Poot van Metz’. Die had van knooppunt De Hogt naar België moeten gaan, maar dat plan is nooit uitgevoerd.

Een ander plan was een nieuwe N69 buiten de dorpen om. Daar is tientallen jaren over gepraat. Natuurbeschermers waren tegen de aanleg van een weg door het natuurgebied. Maar uiteindelijk is besloten die weg toch aan te leggen. Sinds 2021 is hij open.

Om de natuur te beschermen zijn in het donker alleen de op- en afritten verlicht. Ook zijn er speciaal voor de dieren twaalf tunnels en twee bruggen gemaakt. Zij kunnen hierdoor de weg zonder gevaar passeren.

 

‘Duurzaam door Waalre’

Met het project Duurzaam door Waalre wil de gemeente veel problemen aanpakken.

  • De Eindhovenseweg: Het doorgaande verkeer wordt ‘ontmoedigd’ nu er een goed alternatief is via de nieuwe N69. De autoweg wordt versmald en er komt meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

  • De Traverse: De doorgaande weg in Waalre-dorp krijgt ook een opknapbeurt. Er reden dagelijks veel auto’s door de Burgemeester Uijenstraat. Een duidelijk voorbeeld van sluipverkeer. Nu is die weg vanuit Valkenswaard afgesloten. In het kruispunt met de Willibrorduslaan is een slinger gemaakt. Aan de rand van het dorp zijn doseerlichten geplaatst om de file buiten Waalre te houden.

  • Winkelcentrum Den Hof: Dit moet levendiger en groener worden. Zodat het straks een fijne plek is om te winkelen en een terrasje te pikken. 

 

Is iedereen nu blij?

Nee, maar het is ook onmogelijk iets te veranderen en daarbij iedereen 100% tevreden te stellen.