1952

"Winkelen doe je lekker thuis"

Postorderbedrijf Wehkamp

Tijd van televisie en computers

Internet

Kleding, speelgoed, voedsel en computers; je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het tegenwoordig op internet bestellen. Met één klik zit het in je winkelmandje. En als je gelukt hebt, brengt de postbode het de volgende dag al bij je thuis. Thuiswinkelen wordt voor ons steeds gewoner.

Herman Wehkamp

De uitvinder van het thuiswinkelen in Nederland was Herman Wehkamp. Nadat hij Amerikaanse en Duitse bedrijven had bestudeerd, opende hij in 1952 Fabriekskantoor Wehkamp in Slagharen. Herman probeerde zijn producten te verkopen door advertenties in tv-gidsen of in damesblaadjes te plaatsen. Bijvoorbeeld van matrassen of beddengoed. De kopers konden de producten bij hem bestellen.

Steeds groter

Herman was succesvol. Thuiswinkelen werd steeds populairder. In 1955 werkten er al 25 mensen bij Wehkamp en verhuisde het bedrijf naar Dedemsvaart. Klanten van Wehkamp kregen vanaf dat moment een boekje thuisgestuurd met alle spullen die ze konden bestellen. In 1955 telde dat boekje 24 pagina's. 20 jaar later kon je uit meer dan 400 bladzijden aan kleding, ondergoed en meubels kiezen. Je bestelbon deed je op de post en je mocht in delen betalen.

Per telefoon

In de jaren tachtig van de 20ste eeuw probeerde Wehkamp meer klanten binnen te halen. Ze kwamen met een eigen bezorgdienst en je kon je bestelling voortaan 24 uur per dag per telefoon doorgeven.

Online bestellen

Halverwege de jaren negentig van de 20ste eeuw maakte Wehkamp een grote sprong vooruit. Als één van de eerste bedrijven bood Wehkamp zijn producten op internet aan. In die tijd was internet thuis nog heel bijzonder. Daarom bleef het bedrijf ook het dikke boek met producten versturen. Sinds 2006 is internet de belangrijkste manier voor Wehkamp om spullen te verkopen. Er worden jaarlijks ongeveer 5.000.000 internetbestellingen verzonden.