De watersnood - Vensterles

60 minuten Büyük Su Baskını Groep 5 en 6 Groep 7 en 8

Benodigdheden

Leerdoelen

Aan het einde van de les:

  • kunnen de leerlingen aangeven op de tijdbalk wanneer de watersnood van 1953 plaatsvond.
  • weten de leerlingen welke gebieden in Nederland getroffen werden door de watersnood van 1953.
  • kunnen de leerlingen in het kort uitleggen wat de oorzaken en de gevolgen waren van de watersnood van 1953.
  • kunnen de leerlingen uitleggen wat de Deltawerken zijn.

Randvoorwaarden

  • Internet
  • Voor elke leerling een werkblad
  • Kleurpotloden

Beoordeling

Aan de hand van de bespreking van het werkblad

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van de watersnood van 1953, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over de watersnood van 1953.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat over de watersnood van 1953.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.

Illustratieverantwoording

Vensterplaat
Kok Korpershoek

Informatieblokjes

  • Foto overstroomd huis (via entoen.nu)
  • Foto moeder met kinderen - © Ed van Wijk
  • Foto militair met baby - © Frits Gerritsen
  • Foto Juliana met kinderen - © ANP Photo (via het Watersnoodmuseum)
  • Foto van het schip van schipper Arie Evegroen - Foto C. van Gennip. Bron: Spaarnestad ©
  • Foto dichten van dijkgat met caissons (via het Watersnoodmuseum)
  • Kaartje Deltawerken (via entoen.nu)
  • Foto NAP-meter - © Kok Korpershoek

Werkblad
Iris Boter