Knooppunt Hardenberg

Hessenweg en waterwegen

Tijd van regenten en vorsten

Hessenweg

Vanuit Heemse tot de Ommerweg loopt de Hessenweg. Vooral in Overijssel en Gelderland kom je deze straatnaam vaak tegen. De Hessenwegen waren vroeger belangrijke onverharde wegen, waar kooplieden met hun karren gebruik van maakten. Veel van deze kooplieden kwamen uit Duitsland. Ze verkochten linnen, garens en aardewerk.

Onderweg

Langs de wegen kon je herbergen vinden. Op deze plekken werden de paarden verzorgd, de wagens gerepareerd en konden de kooplieden eten en slapen. Sommige herbergen bestaan nog steeds, zoals de Hongerige Wolf bij Ommen.

Geluk

Alle kooplieden moesten via Hardenberg reizen, omdat er eeuwenlang tussen Ommen en de Duitse grens maar één brug over de Vecht was: die van Hardenberg. Iedere reiziger die over de brug kwam, moest tol betalen. Dat leverde Hardenberg veel geld op.

De Vecht

Reizen over water ging vroeger veel sneller dan reizen over land. Daarom was de Vecht belangrijk voor het vervoer. Voor de ondiepe en bochtige Vecht werden in Enter speciale schepen gebouwd: de zomp. Op de zomp werd van alles vervoerd: van hout, ossen en zout tot Bentheimer zandsteen. Met deze gele steen uit het Duitse Bentheim is onder meer de Peperbus in Zwolle gebouwd.

Veranderingen

Na 1830 werden er in Overijssel veel kanalen gegraven die niet zo bochtig waren als de Vecht. De meeste schippers kozen voor de nieuwe kanalen. Daarom werd besloten de bochten uit de Vecht te halen. De rivier werd hierdoor 30 km korter en de schepen konden in 8 in plaats van 12 dagen van Zwolle naar Duitsland varen. Maar de komst van de trein in 1903 en later vrachtwagens zorgde ervoor dat er steeds minder goederen over het water werden vervoerd. De rivier werd steeds minder belangrijk. Tegenwoordig zijn het vooral toeristen die op de Vecht varen.