Groningen Airport Eelde

Internationaal vliegveld

Tijd van wereldoorlogen

Als je een vliegtuig hoog over ziet vliegen hoor je het niet. Je ziet het alleen. Maar als je in Eelde woont, weet je vast wel hoe het geluid van een vliegtuig klinkt. Best hard hè? Bij Eelde ligt het vliegveld Groningen Airport Eelde. Vanaf Eelde vliegen deze vliegtuigen naar verschillende landen in Europa.

"Een vliegtuig…, wat is dat?"

In 1930 landde het eerste vliegtuig op Eelde. Maar het vliegveld was toen nog niet eens klaar! In 1931 was het vliegveld wel af. En dit werd gevierd met een vliegshow. Er kwamen wel 40.000 mensen kijken!

In die tijd hadden de meeste mensen nog nooit van hun leven een vliegtuig gezien. Vliegtuigen waren dus erg bijzonder. En daarom kwamen er zoveel mensen kijken. Ze waren wel benieuwd hoe een vliegtuig eruit zag. De inwoners van Eelde moesten er wel even aan wennen dat er voortaan een vliegveld naast hun dorp lag. Veel inwoners maakten een vluchtje met een vliegtuig boven hun eigen dorp en dat was leuk. Ze vonden het bijzonder om hun huis vanuit de lucht te zien.

Vliegveld en luchtvaartschool

Hayo Hindriks was degene die ervoor zorgde dat er een vliegveld bij Eelde werd aangelegd. Hayo was wethouder van de gemeente Eelde geweest. Hij hield enorm van vliegen. Het vliegveld was eerst niet meer dan één start- en landingsbaan op een groot weiland. Al snel werd het vliegveld uitgebreid met een tweede baan. Ook kwam er asfalt op de banen, kwamen er vertrekhallen en werden meer parkeerplaatsen aangelegd.

Om vliegtuigen veilig te laten opstijgen en landen kwam er een verkeerstoren. De Rijksluchtvaartschool kwam ook naar Eelde toe. Voortaan konden piloten hier hun opleiding volgen.

In 1958 vertrok de eerste Europese passagiersvlucht. Twaalf mensen vlogen voor hun vakantie van Eelde naar Mallorca. Sindsdien kon je vanaf Eelde op bestemmingen over heel Europa komen.

Langere landingsbaan

Het vliegveld had twee landingsbanen, maar die waren eigenlijk niet lang genoeg. De langste baan was 1800 meter en dat was te kort voor grote vliegtuigen. Daarom wilde een groep mensen dat de landingsbaan 2500 meter zou worden. Dan zouden er vast meer bedrijven naar Eelde toe komen en daar kon geld mee verdiend worden. Ook zouden er meer passagiers komen omdat ze vanaf Eelde verder konden vliegen. Vanaf 1968 probeerden ze dit voor elkaar te krijgen.

Maar dat bleek lastig. Inwoners uit Eelde en omliggende dorpen, natuurbeschermers en politici waren het lang niet allemaal met het plan eens. Een aantal mensen richtte daarom de 'Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde' op. Zij zeiden dat er met een langere baan niet meer passagiers zouden komen en dat de inkomsten ook tegen zouden vallen. Bovendien zou er met de langere baan meer geluidsoverlast komen en dat was niet goed voor de natuur. Ook zouden de uitlaatgassen van de vliegtuigen slecht voor het klimaat zijn. En er moesten bovendien 700 dikke, 200 jaar oude eiken gekapt worden voor de uitbreiding. Dat vonden ze zonde!

De mensen die voor de langere baan waren noemden zich 'Vrienden van Luchthaven Eelde'. Na 35 jaar overleg, rechtszaken en discussie mocht de baan toch verlengd worden. In 2013 werd de baan feestelijk geopend en vloog het eerste vliegtuig naar Turkije.

Vliegen vanaf Eelde

Vanaf Vliegveld Eelde kun je naar verschillende landen in Europa vliegen. Het wisselt een beetje waar naartoe. Als er maar weinig mensen naar een bepaalde plek toe willen, dan stopt deze vlucht. Het gaat niet altijd goed met het vliegveld. Eigenlijk komen er te weinig passagiers waardoor ze niet genoeg geld kunnen verdienen. Het is daarom best spannend hoe het in de toekomst verder gaat met het vliegveld.

De verenigingen voor en tegen het vliegveld bestaan nog steeds. Ze proberen afspraken te maken met het vliegveld. Bijvoorbeeld over de tijden waarop vliegtuigen vliegen en waar je klachten kunt indienen.