Benodigdheden
- Vensterplaat De Stijl
- Werkblad_De_Stijl.pdf - opslaan via rechtermuisknop
- Docentenhandleiding_De_Stijl.pdf - opslaan via rechtermuisknop
Leerdoelen
- Aan het einde van de les weten de leerlingen hoe de kunststroming De Stijl is ontstaan.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wie de belangrijkste leden van De Stijl waren.
- Aan het einde van de les kunnen de leerlingen vertellen wat de belangrijkste kenmerken van deze kunststroming zijn.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen dat De Stijl zich in verschillende kunstvormen heeft geuit.
- Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden vertellen welke invloed De Stijl heeft gehad.
Benodigde voorkennis
- geen
Randvoorwaarden
- internet
- voor elke leerling een werkblad
- kleurpotloden
Beoordeling
- aan de hand van de bespreking van het werkblad
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van de kunststroming De Stijl, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over De Stijl.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat over De Stijl.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
Informatieblokjes
- Café de Unie (Wikimedia)
- Het Rietveld-Schröderhuis (Wikimedia)
- Rood-blauwe leunstoel, Gerrit Rietveld. (Collectie Centraal Museum, Utrecht)
- De koe, Theo van Doesburg (Wikimedia)
- Contra-Compositie met dissonanten XVI, Theo van Doesburg, 1925
- Gedicht 'Trein', I.K. Bonset, 1921 (Wikimedia)
- Nijntje in het museum, Dick Bruna (Mercis B.V.)
Werkblad