1650

Op reis

Vervoer over weg en spoor

Tijd van regenten en vorsten

Veel reizigers

Duitse kooplieden gingen graag naar de jaarmarkten in Deventer om hun spullen te verkopen. Ze kwamen met grote houten wagens. Die werden soms wel door zes paarden getrokken. De kooplieden reisden over Hessenwegen. Dit waren brede zandwegen, speciaal voor de grote Duitse wagens. Op een kaart uit 1650 is te zien dat Bathmen aan zo'n Hessenweg lag. Dat zorgde voor veel reizigers in het dorp. Zij konden iets eten of drinken bij 't Hemeltje aan de Paalmansweg.

Modderpoel

Reizen over zandwegen was niet makkelijk. Na een flinke regenbui veranderden de wegen in modderpoelen, waar karren en koetsen makkelijk in konden blijven steken. Naast de Hessenwegen waren er rondom Bathmen nog andere zandwegen en landweggetjes te vinden. De belangrijkste weg ging naar Deventer. Deze werd veel door boeren gebruikt, die hun spullen op de markt in Deventer wilden verkopen. Pas in 1832 werd de eerste verharde weg in Overijssel aangelegd, tussen Deventer en Holten. Na 1855 werden andere hoofdwegen met grind verhard.

Nieuwe wereld

Reizen over de zandweggetjes per koets, wagen, kar of lopend kostte veel tijd. Veel inwoners van Bathmen kwamen daarom niet verder dan Deventer. De opening van de spoorlijn Deventer-Almelo in 1888 veranderde het leven van de dorpelingen. Bathmen kreeg een station! Reizen ging per trein veel sneller. Hierdoor werd de wereld ineens veel "kleiner". Voor je het wist was je in Amsterdam of Groningen.

Reizen met de trein

Er waren verschillende soorten zitplaatsen in de trein. Rijke mensen reisden eerste klas. Zij zaten op stoelen met zachte rode stof. Maar de meeste mensen reisden derde klas. Dat was het goedkoopst. Je moest dan op een houten bank zitten.

Goederen

Niet alleen mensen maakten gebruik van de trein. De trein werd ook ingezet om goederen en vee te vervoeren. Daarom lagen veel fabrieken langs het spoor. Voor de komst van de trein werden goederen vooral met paard en wagen van en naar de fabriek vervoerd. Met de trein kon je meer goederen vervoeren. En het ging ook nog eens een stuk sneller.

Bus

De komst van de bus zorgde ervoor dat steeds minder mensen met de trein reisden. In 1938 werd station Bathmen gesloten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het station weer geopend, omdat er bijna geen bussen meer reden. Maar ook na de oorlog bleek dat veel mensen liever met de bus reisden. Daarom werd het station in 1951 weer gesloten