Start landelijke samenwerking tussen musea

Terugblik feestelijke lancering Canonnetwerk

Op 24 oktober ging het Canonnetwerk officieel van start in Museum Prinsenhof Delft. De twaalf eerste partners in het netwerk bekrachtigden de samenwerking na een middag met inspirerende voordrachten en een panelgesprek. Hieronder vind je een beeldverslag van deze dag, die werd geleid door dagvoorzitter Marije Alma.

Door: Sietske van der Veen

Janelle Moerman Prinsenhof

Janelle Moerman, directeur Museum Prinsenhof Delft. Fotocredits Masha Bakker

‘Het Canonnetwerk is de ultieme vorm van samenwerking’,

aldus Janelle Moerman, directeur van Museum Prinsenhof Delft bij de opening van de lancering in een in Canonbanieren gehulde Van der Mandelezaal. ‘In de museumwereld is samenwerken van groot belang. Alleen samen kunnen we de verhalen achter de vensters van de Canon van Nederland vertellen.’ Ze stelt dat de hoofdrolspelers en ‘plaatsen delict’ uit de Canonvensters overal in Nederland te vinden zijn, en dat als je met je neus bovenop de geschiedenis staat, het pas écht indruk maakt. Als kind ervoer zij zelf al een historische sensatie bij de kogelgaten naast de trap in het Prinsenhof waarop Willem van Oranje werd vermoord. ‘Van geschiedenis word je een rijker mens.’

Zaal Canonnetwerk lancering

Fotocredits Masha Bakker

‘De Canon van Nederland is niet het antwoord op de vraag wat de geschiedenis van Nederland is, het is het startpunt om je nieuwsgierig te maken naar die geschiedenis.’

Projectleider van het Canonnetwerk Padmini Kruitwagen benadrukt de toegankelijkheid van de Canon van Nederland en de mogelijkheid die het Canonnetwerk biedt om de Canonvensters vanuit tal van perspectieven in te kleuren, om zo de gelaagdheid van de geschiedenis te laten zien. ‘Een dergelijke samenwerking op landelijke schaal is zeer bijzonder te noemen’, vertelt ze. Naast de twaalf eerste deelnemers aan het netwerk zijn er voor 2018 al tien volgende toezeggingen. ‘De Canon verspreidt zich razendsnel over Nederland.’ Tot slot lanceert ze de website canonvannederland.nl. ‘We zijn live!’

Padmini Kruitwagen NOM

Padmini Kruitwagen, projectleider Canonnetwerk. Fotocredits Masha Bakker

Panelgesprek

V.l.n.r. Willem Bijleveld, directeur Nederlands Openluchtmuseum, Marieke van Schijndel, directeur Museum Catharijneconvent, Hedwig Saam, directeur Nationaal Militair Museum, Ellen Snoep, programmamanager Netwerkprojecten Nederlands Openluchtmuseum, Martine Gosselink, hoofd Geschiedenis Rijksmuseum en Marije Alma, dagvoorzitter. Fotocredits: Masha Bakker.

De topstukken van de eerste twaalf partners in het Canonnetwerk vormen de opmaat naar meer topstukken én programmering in 2018. Maar de geschiedenis vertellen aan de hand van topstukken, hoe doe je dat? Daarover gingen Willem Bijleveld, directeur van het Nederlands Openluchtmuseum, Martine Gosselink, hoofd Geschiedenis van het Rijksmuseum, Hedwig Saam, directeur van het Nationaal Militair Museum, Marieke van Schijndel, directeur van Museum Catharijneconvent en Ellen Snoep, programmamanager Netwerkprojecten van het Nederlands Openluchtmuseum over in gesprek.

Hedwig Saam

Hedwig Saam, directeur Nationaal Militair Museum. Fotocredits Masha Bakker

Panelgesprek

Willem Bijleveld, directeur Nederlands Openluchtmuseum en Marieke van Schijndel, directeur Museum Catharijneconvent. Fotocredits Masha Bakker.

Panelgesprek

Ellen Snoep, programmamanager Netwerkprojecten Nederlands Openluchtmuseum, Martine Gosselink, hoofd Geschiedenis Rijksmuseum en Marije Alma, dagvoorzitter.

‘We hebben de ambitie om het Canonnetwerk nog verder uit te breiden, om een grote landelijke dekking te krijgen.’

Willem Bijleveld wil uiteindelijk graag toe naar een netwerk van zo’n dertig musea met topstukken. ‘Een topstuk is uniek en heeft een bepaalde historische zeggingskracht. Het roept emotie op en voegt een nieuw perspectief toe,’ antwoordt Ellen Snoep op de vraag van Marije Alma of je controversiële voorwerpen met betrekking tot onderwerpen als slavernij en de Holocaust wel ‘topstukken’ kunt noemen. Hedwig Saam beaamt dat een topstuk onmisbaar kan zijn om bepaalde kanten van het verleden voor het voetlicht te brengen, ook die waar we wellicht niet trots op zijn. Zo heeft het NMM een YPR-pantservoertuig uit Srebrenica in de collectie dat symbool staat voor het gevoel van onmacht van de Nederlandse blauwhelmen in 1995, omdat zij zich met de YPR te lichtbewapend voelden. Alle topstukken in het netwerk zijn van hoge kwaliteit, benadrukt Martine Gosselink. Dit beaamt ook Marieke van Schijndel, die graag ziet dat mensen – ook de jongere generatie – naar huis gaan met een gevoel dat ze even écht dicht bij de geschiedenis zijn geweest. 

Ondertekening

Fotocredits Masha Bakker

Ondertekening

Fotocredits Masha Bakker

Na het panelgesprek en de gelegenheid tot vragen uit het publiek beklonken de eerste twaalf partners het Allard Pierson Museum, Amsterdam Museum, Beeld en Geluid, Het Scheepvaartmuseum, het Hunebedcentrum, Museum Catharijneconvent, Museum Prinsenhof Delft, het Nationaal Militair Museum, het Nederlands Openluchtmuseum, het Rijksmuseum, het Rijksmuseum van Oudheden en het Tropenmuseum de samenwerking: het Canonnetwerk is een feit.

canon_van_nl_hires_bymashabakker_8331.jpg

Fotocredits Masha Bakker

klappen publiek

Fotocredits Masha Bakker

Tijdens de borrel in de sfeervolle Waalse Kerk van het Prinsenhof nam conservator Stads- en Oranjegeschiedenis Maurice Wery geïnteresseerden mee langs de Canontopstukken van het museum: een toepasselijke afsluiting van een mooie dag.

Maurice Wery

Maurice Wery, conservator Museum Prinsenhof Delft. Fotocredits Masha Bakker.

Topstukken

Fotocredits Masha Bakker

Zaal Canonnetwerk lancering

Fotocredits Masha Bakker.

CANON_byMashaBakker-8232.jpg

Fotocredits Masha Bakker

Borrel netwerk

Fotocredits Masha Bakker

Borrel netwerk

Fotocredits Masha Bakker

Lancering netwerk

Fotocredits Masha Bakker

Borrel netwerk

Fotocredits Masha Bakker

Bekijk alle foto´s op Flickr.

Media