Benodigdheden
Leerdoelen
Aan het einde van de les:
- Weten de leerlingen dat Willem Drees minister-president was van 1948-1958.
- Weten de leerlingen dat Willem Drees minister-president was in een moeilijke tijd waarin Nederland herstelde van de Tweede Wereldoorlog.
- Weten de leerlingen dat de regering van Drees de verzorgingsstaat opbouwde en weten ze wat daarmee bedoeld wordt.
- Kunnen de leerlingen vertellen hoe Willem Drees aan zijn bijnaam 'Vadertje Drees' kwam.
Benodigde voorkennis
- geen
Randvoorwaarden
- internet
- voor elke leerling een werkblad
- kleurpotloden
Beoordeling
- aan de hand van de bespreking van het werkblad Willem Drees
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaten.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 7/8.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
Illustrator: Fiel van der Veen
Informatieblokjes
- Verkiezingsposter PvdA 1952
- Foto van Willem Drees met bouwhelm (via EenVandaag)
- Foto schelpen portret Willem Drees (Collectie Rijksmuseum Amsterdam)
- Foto Willem Drees verlaat zijn huis (Collectie Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis/BG B27/653)
- Foto mariakaakje
- Foto budgetteerspaarpot
Werkblad