Tips

Literatuur

  • Bij de opening der spoorlijn Amersfoort - Kesteren door de H.IJ.S. Maatschappij op 17 februari 1886, in: Historische Kring Leusden : verenigingsorgaan van de Historische Kring Leusden, jrg. 8, nr. 4 (1 dec. 1992), p. 89-90
  • J.H. Lodewijks, Verbinding en verband: spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort, 1860-1890. Utrecht: COCMA, 1984, 76 p. (scriptie)
  • F. van Loenen, De spoorlijn en de Coöperatie, in: Historische Kring Leusden : verenigingsorgaan van de Historische Kring Leusden, jrg. 8, nr. 3 (1992), p. 78-79
  • J.G.C. van de Meene, Kesteren - Amersfoort (het gedeelte Kesteren - Amersfoort van de spoorweg Amersfoort - Nijmegen), in: Op de rails: orgaan van de Nederlandse Vereniging van belangstellenden in het spoor- en tramwezen, jrg. 49, nr. 5 (1981), p. 184-194
  • J. Renes, Leusden en het spoor, in: Historische Kring Leusden : verenigingsorgaan van de Historische Kring Leusden, jrg. 8, nr. 3 (1 sept. 1992), p. 57-69
  • G.A. Russer, Amersfoort - Kesteren, 'n veel besproken spoorlijn. Barneveld: BDU, 1981. 95 p. (Schaffelreeks, nr. 9)
  • C. van Schie, De Pon-lijn en Light Rail?: een onderzoek naar de haalbaarheid van een light rail exploitatie op de zogenaamde Pon-lijn, een gedeelte van de voormalige spoorlijn Amersfoort - Kesteren. Delft: Technische Universiteit Delft, 1997, 95 p. (scriptie)
  • A. Ton, De rails bleven, in: Historische Kring Leusden : verenigingsorgaan van de Historische Kring Leusden, jrg. 8, nr. 3 (1 sept. 1992), p. 70-73

Er op uit

  • Op de spoorbrug over de Luntesebeek bij Lockhorst is nog goed te zien dat hier oorspronkelijk treinverkeer over twee sporen was.
  • Waar de Hamersveldseweg en de Leusbroekerweg vroeger de spoorbaan kruisten zijn de spoorwachtershuisjes te herkennen.