De Spoorlijn

Vanaf het Vaillantsplein werd er een spoorlijn van 173 kilometer aangelegd, bedoeld tot aan de Lawa, om de goudvelden gemakkelijker te kunnen bereiken. De overheid nam het particuliere initiatief over in 1903. Ingenieur Lely was toen gouverneur van Suriname. Ter ere van Lely werd de naam van het dorpje Kofiedjompo omgedoopt in Lelydorp. Er werd een stoomtramlijn aangelegd, die in 1912 werd voltooid. Langs de Mindrinetikreek bij de Makamikreek aan de Surinamerivier werden de passagiers en goederen met een 300 meter lange kabelbaan met een draagkracht van 6350 kilo overgezet. Deze plek werd daarom dan ook Kabel genoemd. Het spoor liep door naar Dam. Het oorspronkelijke plan om door te trekken naar het Lawagebied voerde men nooit uit.

De lijn heeft nooit genoeg opgebracht en door de aanleg van het Van Blommensteinstuwmeer kwamen Kabel en Dam onder water te liggen. Dit was het einde van de spoorlijn, waarmee je in 10 ½ uur tot aan Dam kon reizen. De aanleg van de spoorlijn heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. Zo gaf ingenieur Lely de opdracht om door de Maaboberg te graven. Blijkbaar heeft dit werk slachtoffers gemaakt, want er is een rode kom gemaakt met de tekst op het deksel 'Granman Lely sa kierie' en op de kom zelf 'Tram pliezieri'. Er is een klein kommetje bij waarop staat: 'Granman Lely pliezierie'.

Nu zijn er nog overblijfselen van verschillende typen treinen en spoorwegattributen te zien in het plaatsje Onverwacht.