De Elfstedentocht - De Alvestêdetocht

Carnaval op het ijs - Karnaval op it iis

Er zijn helden, sterren en idolen – en er zijn elfstedenwinnaars. Dat laatste is waarschijnlijk de hoogst haalbare status in Fryslân. In honderd jaar tijd heeft de Elfstedentocht zich ontwikkeld van ‘gewoon’ een lange schaatstocht tot het meest massale, bekende, zelfs mythische evenement in de provincie. Over een Elfstedentocht wordt jarenlang nagepraat, en alle deelnemers kunnen rekenen op grote sympathie en bewondering. De populariteit van het schaatsen heeft natuurlijk te maken met de mooie winterse landschappen die daar bij horen. Maar ook de sociale betekenis van het schaatsen is groot: op het ijs is iedereen gelijk en vervallen de verschillen tussen arm en rijk, tussen links en rechts. Bovendien ligt het ijs er in de winter, en dat is precies de tijd van het jaar dat mensen binnen zitten en elkaar niet veel treffen. Dus wanneer er ijs komt is het feest in Fryslân, carnaval in het noorden.

--------------------------------------------------------------------

Jo hawwe helden, stjerren en idoalen – en jo hawwe alvestêdewinners. Dat lêste is wierskynlik de heechst helbere status yn Fryslân. Yn hûndert jier tiid hat de Alvestêdetocht him ûntwikkele fan ‘gewoan’ in lange reedriderstocht ta it meast massale, bekende, sels mytyske evenemint yn de provinsje. Oer in Alvestêdetocht wurdt jierrenlang neipraat, en alle dielnimmers kinne rekkenje op grutte sympaty en bewûndering. De populariteit fan it reedriden hat fansels te krijen mei de moaie winterske lânskippen dy’t dêr by hearre. Mar ek de sosjale betsjutting fan it reedriden is grut: op it iis is elkenien gelyk en ferfalle de ferskillen tusken earm en ryk, tusken links en rjochts. Boppedat leit it iis der yn de winter, en dat is krekt de tiid fan it jier dat minsken binnen sitte en elkoar net folle treffe. Dus as der iis komt is it feest yn Fryslân, karnaval yn it noarden.

Sportief en sociaal
Buitenlandse waarnemers valt het al eeuwen op: de komst van vorst en ijs brengen Nederlanders in staat van grote opwinding. Ook de vele wintergezichten van zeventiende-eeuwse meester-schilders laten zien hoe de schaatsmanie kon toeslaan en hoe jong en oud, hoog en laag, man en vrouw zich vermaken op bevroren water. Schaatsen heeft een sportieve, maar ook een sociale betekenis: het ijsvermaak brengt mensen bijeen en schept verbondenheid. Op de schaats worden afstanden tussen gemeenschappen sneller overbrugd, maar ontstaat ook competitie: wie schaatst het snelst of het mooist? IJspret in de vroegmoderne tijd was ook drinken en dansen, regelmatig uitmondend in grensoverschrijdend gedrag, zoals braspartijen en amoureuze uitspattingen. Carnaval op het ijs.

Hardrijden en barre winters
Heroïsch waren ook toen al de verre tochten op de schaats over wateren die maar zelden dichtvroren, zoals de Zuiderzee. Al in 1763 vermeldde de Historische Beschryvinghe van Friesland dat het meer dan eens was voorgekomen dat goede schaatsenrijders op één dag langs alle elf Friese steden hadden gereden; een eerste vermelding van een tocht langs de elf steden dateert uit 1749. Daarnaast is in Friese volksverhalen sprake van avonturen van legendarische hardrijders uit de achttiende en negentiende eeuw. In hun overdrijving wijzen deze op de fascinatie voor hardrijden en barre winters. De Elfstedentocht staat in deze traditie. Door een steeds groeiende aandacht van de media, vooral sinds de barre tocht van 1963, en de groeiende omvang van het spektakel werden de tochten tot bakens in de collectieve herinnering aan strenge winters.

Wedstrijd en toertocht
In 1909 werd op initiatief van de Pim Mulier, de in Witmarsum geboren propagandist van sportbeoefening, de eerste Elfstedentocht gereden. De tocht werd toen nog georganiseerd door de Friesche IJsbond. Van de in totaal 23 deelnemers die in januari 1909 vanuit Leeuwarden vertrokken, kwamen er maar negen aan. Twee weken later richtte de jonge Leeuwarder advocaat Mindert Evert Hepkema, zoon van een krantenuitgever, samen met vrienden de Vereniging “De Friesche Elf Steden” op. Uit verontwaardiging! Hij had zich te laat opgegeven en had van de organisatoren niet meer aan de tocht mogen deelnemen. Bovendien vond Hepkema het vreemd dat de Elfstedentocht niet door de IJsbond als een echte wedstrijd was gepresenteerd. Vanaf de eerste Elfstedentocht die zijn vereniging in 1912 zou organiseren, zou deze bestaan uit een wedstrijd én een toertocht.

Winnaars
De winnaar van de Elfstedentocht in 1909 was de theologiestudent Minne Hoekstra uit Warga. Hij deed bijna veertien uur over de tocht. De winnaar van de laatste aflevering in januari 1997, de Zuid-Hollandse spruitjesteler Henk Angenent, had ongeveer de helft minder tijd nodig. Negen miljoen mensen volgden hem op de televisie, nog eens een kwart miljoen stond langs de kant.

Nationaal Fries-Nederlands spektakel
De Elfstedentocht is uitgegroeid tot een massaal beleefd nationaal, Fries-Nederlands spektakel en dat valt niet alleen te verklaren uit de brede aandacht van de media, maar ook uit het geritualiseerde karakter van het evenement. Wie de tocht binnen de vastgestelde limiet uitrijdt krijgt het begeerde Elfstedenkruisje en wie tijdens deze pelgrimage op het ijs Bartlehiem haalt, weet dat met het naderen van de eindstreep de verlossing nabij is. Bij de laatste Elfstedentochten gaan verder processen van folklorisering en commercialisering hand in hand. De tocht is inmiddels beeldmerk voor Friesland geworden. De heroïek van de Elfstedentocht leent zich tenslotte uitstekend om een gedeelde geschiedenis op te projecteren, zowel op lokaal, regionaal als op nationaal niveau.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Sportyf en sosjaal
Bûtenlânske waarnimmers falt it al ieuwen op: troch de komst fan froast en iis reitsje Nederlanners alhiel oerémis. Ek it grutte tal wintergesichten fan santjinde-ieuske master-skilders lit sjen hoe’t de reedrydmany taslaan kin en hoe’t jong en âld, heech en leech, man en frou har fermeitsje op beferzen wetter. Reedride hat in sportive, mar ek in sosjale betsjutting: de iiswille bringt lju byinoar en skept ferbûnens. Op de redens wurde ôfstannen tusken mienskippen flugger oerbrêge, mar ûntstiet der tagelyk kompetysje: wa rydt it hurdst of it moaist? Yn de iermoderne tiid wie iiswille dan ek drinke en dûnsje, gedrach dat geregeldwei oer de grinzen fan foechsumens gie, mei braspartijen en amoereuze bûtensprongen fan gefolgen. Karnaval op it iis.

Hurdriden en barre winters
Heroysk wiene ek earder al de fiere tochten op redens oer de wetters dy’t mar komselden tafrearen, lykas de Sudersee. Al yn 1763 is yn de Historische Beschryvinghe van Friesland te lêzen dat it mear as ienris foarkaam wie dat betûfte riders op ien dei by alle alve Fryske stêden del riden hiene; in earste fermelding fan in tocht by de alve stêden lâns stamt út 1749. Dêrnjonken wurde yn de Fryske folksferhalen aventoeren fan legindaryske hurdriders út de achttjinde en njoggentjinde ieu opfierd. Yn har oerdriuwen tsjutte dy ferhalen op de fassinaasje foar hurdriden en barre winters. De Alvestêdetocht stiet yn dy tradysje. Troch in al mar gruttere oandacht fan de media, benammen sûnt de barre tocht fan 1963, en de groeiende omfang fan it spektakel wurde de tochten ta beakens yn it kollektyf oantinken oan strange winters.

Wedstriid en toertocht
Yn 1909 waard op inisjatyf fan Pim Mulier, de yn Wytmarsum berne propagandist fan it sportbeoefenjen, de earste Alvestêdetocht riden. De tocht waard doe noch organisearre troch De Friesche IJsbond. Fan de yn totaal 23 dielnimmers dy’t yn jannewaris 1909 út Ljouwert wei ôfsetten, kamen mar njoggen oan. Fjirtjin dagen letter rjochte de jonge Ljouwerter advokaat Mindert Evert Hepkema, soan fan in útjouwer fan kranten, yn de mande mei freonen de Vereniging ‘De Friesche Elf Steden’ op. Ut lilkens! Hy hie him te let opjûn en mocht fan de organisatoaren net mear oan de tocht meidwaan. Boppedat fûn Hepkema it nuver dat de Alvestêdetocht net troch it Iisbûn as in echte wedstriid presintearre wie. Fan de earste Alvestêdetocht ôf, dy’t syn feriening yn 1912 organisearje soe, soe dy bestean út in wedstriid én in toertocht.

Winners
De winner fan de Alvestêdetocht yn 1909 wie de teologystudint Minne Hoekstra fan Wergea. Hy die hast fjirtjin oeren oer de tocht. De winner fan de lêste ôflevering, yn jannewaris 1997, de Súd-Hollânske sprútsjekweker Henk Angenent, hie der sawat de helte minder tiid foar nedich. Njoggen miljoen minsken folgen him op de televyzje, nochris in kwart miljoen stiene oan de kant.

Nasjonaal Frysk-Nederlânsk spektakel
De Alvestêdetocht is útgroeid ta in nasjonaal, Frysk-Nederlânsk spektakel dat massaal belibbe wurdt, en dat falt net allinne te ferklearjen troch it brede omtinken fan de media, mar ek troch it ritualisearre karakter fan it evenemint. Wa’t de tocht binnen de fêststelde limyt útrydt, krijt it begearde Alvestêdekrúske en wa’t by dy pylgerreis oer it iis Bartlehiem hellet, wit dat mei it tichterbykommen fan de einstreek de ferlossing kommendeweis is. By de lêste Alvestêdetochten geane boppedat prosessen fan folklorisearring en kommersjalisearring mei-inoar mank. De tocht is ûnderwilens byldmerk foar Fryslân wurden. Op de heroyk fan de Alvestêdetocht lit him ommers hiel goed in dielde skiednis projektearje, op lokaal likegoed as op regionaal en nasjonaal nivo.