Verwerkingsopdrachten bij het venster 'Collaboratie en Verzet'
Verzetsgroepen: Laat de leerlingen onderzoek doen naar verzetsgroepen in Waalre tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze kunnen een presentatie maken over bekende verzetsmensen, zoals Frans van Dijk en mevrouw Brant. Wat waren hun activiteiten? Hoe hielpen ze onderduikers en piloten?
Schuiladressen: Vraag de leerlingen om te bedenken waar ze een schuiladres zouden creëren voor onderduikers of geallieerde piloten. Wat zijn belangrijke criteria voor een veilig schuiladres? Laat ze hun ideeën presenteren aan de klas.
Verzetskrantjes: Laat de leerlingen zelf een ‘illegaal’ verzetskrantje maken. Ze kunnen nieuwsberichten, tekeningen en gedichten toevoegen die betrekking hebben op het verzet.
Verzetsdaden: Laat de leerlingen nadenken over welke verzetsdaden ze zouden plegen als ze in die tijd hadden geleefd. Wat zouden ze doen om de bezetter tegen te werken? Laat ze hun ideeën delen en bespreken.