Transportbedrijf Ridder

Jitze Ridder en Sjoukje Ridder Transport/Busonderneming Ridderweg 4

 

Transportbedrijf Ridder staat sinds 1850 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

 Jitze M. Ridder ( 1896-1980 ) was getrouwd met Sjoukje Ridder( 1897-1994) Hij is gestart met het vervoeren van personen en vracht met paard, rijtuig en wagen. In 1925 schaft hij een autobus aan. Het is de vierde op het eland. In 1930 wordt het Ridder en Co omdat Botte Neij gaat meedoen in het bedrijf. In 1934 wordt Ridder en Co gefuseerd met de autobusonderneming van Gerrit Visser. Zo ontstaat Visser/Ridder en Co. Daarnaast was er nog een boerenbedrijf. Zoon Marten neemt later het vrachtbedrijf over terwijl zoon Gerrit zich met het personenvervoer gaat bezighouden.

Zo ontstaat in 1958 de HABO. ( Hollumer Autobusonderneming). In 1967 wordt het personenvervoer verkocht aan NOF die actief was in Noordoost Friesland.

Omdat Jitze jr. in 1979 toetrad als mede eigenaar is de bedrijfsvorm van eenmanszaak omgezet naar een VOF. Tien jaar later is Jacqueline toegetreden en Tin Ridder heeft het bedrijf verlaten. In 1990 is het distributiecentrum in Leeuwarden opgezet en in 1996 is de vestiging op Schiermonnikoog aangekocht en zijn ook Marten en Jeanette as firmanten toegetreden.

In 2005 is het bedrijfspand in Hollum met de grond er omheen verkocht en zijn er woningen gebouwd door een projectontwikkelaar. De boerderij is in 2009 afgebroken en opnieuw opgebouwd. Het voorhuis is blijven staan. De loods waar bussen en vrachtwagens werden gestald is ook verdwenen. In de nieuwe boerderij is een appartement voor permanente bewoning gerealiseerd. Hier woont Sonja, de zus van Jitze en Marten. Op de eerste etage is een appartement gebouwd voor recreatieverhuur.

In 2005 is ook het nieuwe bedrijfspand gebouwd aan de rondweg in Nes, in december van dat jaar was de opening. Tot op heden vertrekken de auto's vanuit dit pand om de goederen te distribueren. Ook het kantoor is in dit pand gevestigd.

In 2010 zijn de transportbedrijven Ridder en de Vries gefuseerd waardoor ook het distributiecentrum in Holwerd van toegevoegde waarde werd.

De samenwerking heeft 7 jaar geduurd. In 2017 heeft Ridder Jur de Vries uitgekocht en wordt het bedrijf door de familie Ridder voorgezet.

In 2019 is er aan de rondweg in Nes nog een tweede Ioods gebouwd voor op- en overslag van o.a. bouwmaterialen.

Op 1 januari 2021 treed Marcel Ridder, zoon van Jitze en Jacqueline, toe in het bedrijf.

Op 1 januari 2022 zijn de activiteiten van Visser transport in Lauwersoog overgenomen, ook in Lauwersoog hebben we nu een distributiecentrum.

Momenteel, 2024, zijn er 60 mensen in loondienst en hebben ze een groot wagenpark tot hun beschikking.

Bron: familie Ridder.

 

Op de foto van Botte en Jitze zitten ze met een glaasje, een fles en een boek aan tafel achter de schuur van Jitze en Sjoukje. Beide heren zijn in uniform.

Busondernemer en chauffeur Botte Neij

 Door Jan de Vries

 

Botte Neij die samen met Jitze Ridder in 1930 de fa. Ridder en Co vormt. Omstreeks 1924 starten de eerste autobusonderneming op ons eiland. Gerrit Visser, Jan Stender en Jitze Ridder zijn de ondernemers van het eerste uur. In het boek “De particuliere busondernemers van Ameland 1923-1967” van Roger F. de Boer kunt u alles lezen over deze ontwikkelingen. Het boekwerkje is o.a. te koop in het Sorgdragermuseum. Tot 1924 zijn op het eiland alle passagiers met paard en wagen vervoerd. Het zijn boeren die dit personenvervoer verzorgen. In Hollum Ridder, Barf, Nagtegaal en Brouwer. In Nes Metz, Olivier, Wagenaar en Groenewoud.

Botte Neij achter het stuur in een bus van de fa. Visser-Ridder en Co

 

In 1921 is het Jan Stender die een soort Jan Plezier aanschaft waar 10 tot 12 passagiers plaats kunnen nemen. In 1923 start Gerrit Visser de eerste autobusdienst met Klaas Bakker als chauffeur. Zowel Jan Stender als Jitze Ridder volgen dit voorbeeld.  Jan Stender heeft echter maar 2 maanden plezier van zijn Spyker-bus. De bus geeft de geest en is niet meer te repareren. Zo blijven Gerrit Visser en Jitze Ridder over al particuliere busondernemers in Hollum. In Nes is het Jacob Wagenaar die in 1924 een autobus aanschaft.

 

Wanneer in 1925 Jitze Ridder een Ford-T-bus met plaats voor 19 passagiers koopt is het al snel Botte Neij die achter het stuur plaatsneemt.

En zo herinner ik hem ook. Een schipper van de reddingboot met een zeemanspet op zijn hoofd als buschauffeur. De chauffeur van de bus die ons naar en van de MULO-school in Nes bracht. In die tijd (1957) was Botte Neij nog werkzaam als chauffeur en de regels waren streng en werden gehandhaafd. De meisjes zaten achter in de bus en de jongens voorin. Om deze regels toe te passen had Botte een stuk hout in het bagagenet liggen dat hij ter hand nam bij het instappen. Je waagde het niet om voor de meisjes in te stappen want het stuk hout nam hij dan dreigend ter hand!

 

In 1930 wordt Botte Neij partner-ondernemer van Jitze Ridder en heeft de firma Ridder en Co. De concurrentiestrijd tussen Visser en Ridder en Co. leidt tot te lage prijzen en ook de crisisjaren leiden ertoe dat in 1934 de bedrijven fuseren tot Visser, Ridder en Co. In 1958 omgedoopt in HABO welke onderneming, net als de fa. Wagenaar in 1967 door de NOF wordt overgenomen.

Zo ging het vervoer aan het einde van de Tweede Wereldoorlog

In maart 1963 schrijft Botte Neij een uitgebreide brief over de autobusonderneming aan de schrijver van het eerder genoemde boek.

 

Bron: website Ouwe Polle.