Voor de leerkracht

Opdrachten bij Het ‘Bels Lijntje’

 

1.      Maak een tijdlijn van belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van het ‘Bels Lijntje’.
Begin met de opening van de spoorlijn in 1866 en eindig met de sloop van het Stationsgebouw in 1964. Voeg belangrijke gebeurtenissen toe aan je tijdlijn.

2.      Vergelijk de stoomlocomotief uit het begin van de 20ste eeuw met de dieseltrein uit de jaren '50. Beschrijf de verschillen en overeenkomsten tussen deze twee soorten treinen.

3.      Hoe zag het station Aalst-Waalre in het begin van de 20ste eeuw er uit?
Gebruik levendige taal om de sfeer, architectuur en activiteiten op het station te beschrijven.

4.      Teken een goederentrein op de kruising met de Stationsstraat (nu Willibrorduslaan). Laat zien hoe de spoorwegovergang eruit zag in die tijd.
Hoe werd het verkeer gewaarschuwd?

5.      Welke grondstoffen werden via het ‘Bels Lijntje’ aangevoerd?
Waarvoor werden deze gebruikt?

6.      Maak een quiz over de belangrijkste informatie uit de les.
Denk aan open vragen, meerkeuzevragen, waar-of-niet-waar vragen, Zoek De Valse
Maak ook een antwoordenblad.