De Canon van Nederland is vernieuwd! Lees hier wat er is veranderd en waarom.

Levenslessen voor Generatie Z

Muurschilderingen en filmpjes rond de Canon van Nederland

Actueel
Anton de Kom_cropped

Influencers Bokoesam, Isadee Jansen en Latifah zijn als ambassadeurs aangehaakt om de Canon van Nederland uit te reiken aan jongeren (17- en 18-jarigen) via de online campagne #WAKEUP. Om jongeren te laten zien dat de geschiedenis een bron van levenslessen is voor je toekomst. De hoofdboodschap van de campagne is: ‘Open je ogen, leer van het verleden en sta voor je toekomst’. Daarnaast sieren Canonvensters Aletta Jacobs, Vincent van Gogh en Anton de Kom met hun eigen empowering statements op muren door het land, gemaakt door kunstenaar Hedy Tjin.

In de zoektocht naar jezelf, is het voor “generatie Z(elf)” (geboren tussen 2000 –2015) moeilijk om de dagelijkse overload aan informatie goed te filteren. De campagne #WAKEUP is gemaakt in opdracht van de Canon van Nederland en uitgevoerd door jongerenbureau Youngworks en The Social Club.

De Canon van Nederland

In de onlangs vernieuwde Canon van de Nederlandse geschiedenis staan vijftig slim gekozen, historische vensters. De Canon ondersteunt in de eerste plaats het onderwijs. Het is een prima hulpmiddel om over de geschiedenis van Nederland te leren, de verschillende perspectieven op die geschiedenis te ontdekken, en met elkaar te discussiëren over de betekenis van onze geschiedenis. #WAKEUP brengt ook 17- en 18-jarigen met de Canon in aanraking.

De Canon biedt de goudgerande basiskennis van de Nederlandse geschiedenis. Hoe oud je ook bent: iets daarvan zal altijd blijven hangen. In de zoektocht naar hun eigen identiteit hebben jongeren behoefte aan inspiratie, motivatie, voorbeelden en rolmodellen.

Open je ogen, leer van het verleden en sta voor je toekomst

De ambassadeurs: Bokoesam, Isadee en Latifah

Met name generatie Z hecht veel waarde aan de boodschap van rolmodellen. Influencers Bokoesam, Isadee Jansen en Latifah zijn alle drie te zien in de video die speciaal voor de Canon van Nederland is gemaakt en opgenomen in het Rijksmuseum. In de video word je wakker met één van de influencers en bewandel je samen zijn/haar pad - waarbij je een aantal referenties uit de geschiedenis tegenkomt. Ook vertellen de influencers in een shortdoc waar zij voor staan en welke levenslessen zij uit de geschiedenis hebben gehaald. "Hij was juist perfect in mijn ogen, omdat hij anders was dan anderen”, aldus curvy supermodel Isadee Jansen over kunstschilder Vincent van Gogh. Bekijk de video hier.

Muurschilderingen

Kunstenaar Hedy Tjin heeft speciaal voor deze campagne drie grote, indrukwekkende muurschilderingen gemaakt van iconen uit de geschiedenis die zijn opgenomen in de Canon van Nederland. Empowering statements, die zijn gekoppeld aan de personen en die tot op de dag van vandaag van belang zijn, vind je verspreid door het land terug. Zo kun je in Nijmegen de Wake Up Wall van Vincent van Gogh vinden met het statement ‘jezelf zijn is perfect genoeg’, siert Canonvenster Aletta Jacobs de Dotdome Cinema in Groningen met het statement ‘Vrouwen. Kunnen. Alles’ en is de onlangs aan de Canon toegevoegde Anton de Kom met ‘Leer en respecteer’ in Amsterdam te vinden op zijn eigen, gelijknamige plein.

Mural Aletta Jacobs

Mural Vincent van Gogh

Mural Anton de Kom