Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum is Canonmuseum

Actueel

Het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum is toegetreden tot het netwerk van de Canon van Nederland. Dit netwerk heeft als doel de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen. “Vandaag is een mooi moment om deze toetreding bekend te maken, want het is exact 125 jaar geleden dat Anton de Kom werd geboren. We zijn er trots op dat we aan de hand van onze collectie zijn verhaal, en andere belangrijke verhalen, kunnen delen met een breed publiek”, aldus directeur van het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum Aad Meinderts.  

Literatuurmuseum_foto Mike Bink

De typemachine van Annie M.G. Schmidt, het handschrift van Fabriekskinderen van J.J. Cremer en onuitgeven manuscripten van Anton de Kom: ze vertellen allemaal een verhaal uit de Canon van Nederland. Het museum is trots op deze stukken en toont ze fysiek in tentoonstellingen én op het online museum LiteratuurLab.

Anton de Kom
Het Canonvenster over Anton de Kom vertelt wat de schrijver betekend heeft voor de onafhankelijkheid van Suriname. Zijn literaire nalatenschap die in het museum bewaard wordt, onderstreept dit. Hoewel het manuscript van zijn roman Wij slaven van Suriname als verloren moet worden beschouwd, bevinden zich in de collectie van het museum tal van onuitgegeven manuscripten van De Kom, waaronder de schriftjes waarin hij werkte aan een kleine historische roman Ons bloed is rood, dat waarschijnlijk een vervolg had moeten worden op Wij slaven van Suriname. Het manuscript is een van de sleutelstukken bij het Canonvenster Anton de Kom  en is zowel te zien in de Galerij van het museum in Den Haag als in de online tentoonstelling Surinaamse schrijvers. De weg naar een onafhankelijke literatuur.

Andere sleutelstukken
Het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum herbergt meer sleutelstukken die verhalen vertellen bij de vensters Annie M.G. Schmidt, Het Kinderwetje van Van Houten, De Tweede Wereldoorlog en de Eerste Wereldoorlog. Zo is de typemachine waarop Annie M.G. Schmidt haar versjes, kinderboeken, liedjes, televisieseries tikte te zien in de tentoonstelling De eigenwijze kinderen van Annie M.G. Schmidt. In de Galerij van het museum ligt het handschrift van Fabriekskinderen. Een bede, doch niet om geld van J.J. Cremer. Deze novelle, die in 1863 verscheen, gaat over de schrijnende praktijk van kinderarbeid en zorgde er mede voor dat tien jaar later het kinderwetje van Van Houten werd aangenomen, waardoor werken in fabrieken tot de leeftijd van twaalf jaar werd verboden. Verder is hier het verzetsgedicht De achttien dooden van Jan Campert te zien dat aansluit bij het venster De Tweede Wereldoorlog. Het online museum LiteratuurLab besteedt aandacht aan onder meer het tekendagboek dat Babs van Wely tijdens de Tweede Wereldoorlog bijhield in een interneringskamp in Bandoeng (Indië) en het dagboek van Henri van Booven, waarin de Eerste Wereldoorlog uitgebreid aan bod komt.

Bekijk hier alle sleutelstukken van het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum.