Voor leerkrachten

'Corfu nieuwe bestemming vanaf Airport Eelde'

'Online klagen over overlast vliegveld Eelde'

'Vliegveld Eelde verliest lijnvluchten Aberdeen'

Als je even zoekt op 'Groningen Airport Eelde' kom je al snel dit soort krantenkoppen tegen. Het geeft aan dat er zowel positieve als negatieve berichten komen over het vliegveld bij Eelde. Vanaf het ontstaan van het vliegveld zijn er altijd voor- en tegenstanders geweest.

"Een vliegtuig…, wat is dat?"

In 1930 landde het eerste vliegtuig op Eelde. Maar het vliegveld was toen nog niet eens klaar! Toen het vliegveld een jaar later wel klaar was, werd het feestelijk geopend met een vliegshow. Er kwamen wel 40.000 mensen kijken!

De meeste mensen hadden in 1931 nog nooit een vliegtuig gezien. Iedereen wilde daarom komen kijken hoe een vliegtuig eruit zag. De inwoners van Eelde moesten er wel even aan wennen dat er voortaan een vliegveld naast hun dorp lag. Veel inwoners maakten een vluchtje met een vliegtuig boven hun eigen dorp en dat was leuk. Ze vonden het bijzonder om hun huis vanuit de lucht te zien.

Vliegveld en luchtvaartschool

Hayo Hindriks was degene die ervoor zorgde dat er een vliegveld bij Eelde werd aangelegd. Hayo was wethouder in de gemeente geweest en hij hield enorm van vliegen. Het vliegveld was eerst niet meer dan één start- en landingsbaan op een groot weiland.

Al snel werd het vliegveld groter. Er kwam nog een baan bij, de banen werden geasfalteerd, er kwamen vertrekhallen en er kwamen meer parkeerplaatsen. Om vliegtuigen veilig te laten opstijgen en landen kwam er een verkeerstoren. Dit ten behoeve van de Rijksluchtvaartschool die naar Eelde toe kwam. Voortaan konden piloten hier hun opleiding volgen.

In 1958 vertrok de eerste Europese passagiersvlucht. Twaalf mensen vlogen voor hun vakantie van Eelde naar Mallorca. Vanaf het vliegveld kon je op bestemmingen in heel Europa komen. Om aan te geven dat het een internationale luchthaven was, kreeg het vliegveld de naam Groningen Airport Eelde.

Langere landingsbaan

Het vliegveld had twee landingsbanen, de langste was 1800 meter lang. Voor grote vliegtuigen was er een langere landingsbaan nodig. Daarom wilde een groep mensen dat de landingsbaan 2500 meter zou worden. Met die langere baan zouden er meer vliegtuigen naar Eelde kunnen komen en daarmee werd de economie gestimuleerd. Ook zouden er meer passagiers komen omdat ze vanaf Eelde verder konden vliegen. Vanaf 1968 probeerden ze dit voor elkaar te krijgen maar dat bleek lastig.

Inwoners uit Eelde en omliggende dorpen, natuurbeschermers en politici waren het lang niet allemaal met het plan eens. Een aantal mensen richtte daarom de 'Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde' op. Zij zeiden dat er met een langere baan niet meer passagiers zouden komen en dat de inkomsten ook tegen zouden vallen. Bovendien zou er met de langere baan meer geluidsoverlast komen en was het niet goed voor de natuur. Ook zouden de uitlaatgassen van de vliegtuigen slecht voor het klimaat zijn. En er moesten bovendien 700 dikke, 200 jaar oude eiken gekapt worden voor de uitbreiding.

De mensen die voor de langere baan waren noemden zich 'Vrienden van Luchthaven Eelde'. Na 35 jaar overleg, rechtszaken en discussie mocht de baan toch verlengd worden. In 2013 werd de baan feestelijk geopend en vloog het eerste vliegtuig vanaf de lange baan naar Turkije.

Vliegen vanaf Eelde

Vanaf Vliegveld Eelde kun je naar verschillende landen in Europa vliegen. Het wisselt een beetje waar naartoe. Als er maar weinig mensen naar een bepaalde plek toe willen, dan stopt deze vlucht. Het gaat niet altijd goed met het vliegveld. Eigenlijk komen er te weinig passagiers waardoor niet genoeg verdient wordt. Het is daarom best spannend hoe het in de toekomst verder gaat met het vliegveld.

Er wordt gezegd dat het vanaf 2017 beter zal gaan, maar die berichten worden ook weer tegengesproken. De verenigingen voor en tegen het vliegveld bestaan nog steeds. Omwonenden proberen afspraken met het vliegveld te maken. Bijvoorbeeld over de tijden waarop vliegtuigen vliegen en waar je klachten kunt indienen.