Voor leerkrachten

Het lokale canonvenster Scholen sluit aan bij:

Landelijk canonvenster

Verzet tegen kinderarbeid. De werkplaats uit, de school in

Tijdvakken

Tijd van burgers en stoommachines, 1800-1900
Tijd van twee wereldoorlogen, 1900-1950

Kenmerkende aspecten

  • de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving

Kernbegrippen

industrie - fabrikant - arbeider - standenonderwijs - armoede - kinderarbeid - Kinderwet - leerplicht - Leerplichtwet

Kerndoelen

De Lessen sluit aan verschillende kerndoelen van het leerdomein Wereldoriëntatie: Tijd en Ruimte. De
speldidactiek bevordert samenwerkend leren en respectvol omgaan met elkaar en de omgeving.
47: De leerlingen leren over de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving.
50: De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas.
51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen.
52: De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het tijdvak burgers en stoommachines.
53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de
Meppeler geschiedenis binnen de context van de vaderlandse geschiedenis.
  • 47: De leerlingen leren over de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving.
  • 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen.
  • 52: De leerlingen leren over een kenmerkend aspect van het tijdvak burgers en stoomachines: het ontstaan van een industriële samenleving en in het bijzonder het sociale aspect dat samenhangt met onderwijs
  • 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Meppeler (onderwijs)geschiedenis
  • 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Lesmethodes

School WO-lesmethode Aansluitende lessen
Stadskwartier
Calvijnschool
De Wel
Plataan
Brandaan/
Naut/
Meander
Groep 6, Brandaan, thema 3 (Industrie in Nederland), les 3, stap2 (Begrippen), stap 4 (Eindelijk naar school) Zie ook extra activiteit les 3, p.39 = Topondernemers groep5/6, kaart 9.
Groep 6, Naut, thema 3 (Techniek om ons heen), les 1, Stap1 (de stapelschool) en stap 2 (Techniek is de oplossing) lesstofvervangend opdr 3.



Sprinkels
Beatrixschool
De Zaken Groep 6, Tijdzaken, Thema 3 (Burgers en Stoommachines), les 3 (Wat verandert er?) par. "De Kinderwet" en par. "Naar school!", p.56 en 57 WB



De Akker
Annefrankschool
Toermalijn
Stadskwartier

Topondernemers
Topcanon

Groep 5/6 • Ik, jij, wij • Kaart 9 • Normen en waarden - lesstofvervangend
Groep 7/8 • De wereld in het klein • Kaart 10 • De school in het klein - lesstofvervangend




Kompas
Oosterboerschool
Wijzer! Groep 6, Wijzer!Geschiedenis, Hoofdstuk 3 (De tijd van burgers en stoommachines) , les 4 (Het volk wil meepraten), opdrachten 5, 6, 7, 8 en Differentiatie Taken 3 (leesplankje) en 3 (maak je eigen grondwet)



Tolter Alles-in-1 Groep 7 Project Moderne geschiedenis, week 2: De Industriële revolutie. Kinderarbeid/Kinderwet wordt wel behandeld in de methode, Onderwijs/Leerplichtwet niet.



Reestoeverschool
Mackayschool
Blink Wereld