Het lokale canonvenster Scholen sluit aan bij:
Landelijk canonvenster
Verzet tegen kinderarbeid. De werkplaats uit, de school in
Tijdvakken
Tijd van burgers en stoommachines, 1800-1900
Tijd van twee wereldoorlogen, 1900-1950
Kenmerkende aspecten
- de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving
Kernbegrippen
industrie - fabrikant - arbeider - standenonderwijs - armoede - kinderarbeid - Kinderwet - leerplicht - Leerplichtwet
Kerndoelen
- 47: De leerlingen leren over de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving.
- 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen.
- 52: De leerlingen leren over een kenmerkend aspect van het tijdvak burgers en stoomachines: het ontstaan van een industriële samenleving en in het bijzonder het sociale aspect dat samenhangt met onderwijs
- 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Meppeler (onderwijs)geschiedenis
- 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Lesmethodes
School | WO-lesmethode | Aansluitende lessen |
Stadskwartier Calvijnschool De Wel Plataan |
Brandaan/ Naut/ Meander |
Groep 6,
Brandaan, thema 3 (Industrie in Nederland), les 3,
stap2 (Begrippen), stap 4 (Eindelijk naar school) Zie ook extra
activiteit les 3, p.39 = Topondernemers groep5/6, kaart 9. Groep 6, Naut, thema 3 (Techniek om ons heen), les 1, Stap1 (de stapelschool) en stap 2 (Techniek is de oplossing) lesstofvervangend opdr 3. |
|
|
|
Sprinkels Beatrixschool |
De Zaken | Groep 6,
Tijdzaken, Thema 3 (Burgers en Stoommachines), les
3 (Wat verandert er?) par. "De Kinderwet" en par. "Naar school!",
p.56 en 57 WB |
|
|
|
De Akker Annefrankschool Toermalijn Stadskwartier
|
Topondernemers Topcanon |
Groep 5/6 • Ik, jij, wij
• Kaart 9 • Normen en waarden -
lesstofvervangend |
|
|
|
Kompas Oosterboerschool |
Wijzer! | Groep 6,
Wijzer!Geschiedenis, Hoofdstuk 3 (De tijd van
burgers en stoommachines) , les 4 (Het volk wil meepraten),
opdrachten 5, 6, 7, 8 en Differentiatie Taken 3 (leesplankje) en 3
(maak je eigen grondwet) |
|
|
|
Tolter | Alles-in-1 | Groep 7 Project Moderne geschiedenis, week 2: De Industriële revolutie. Kinderarbeid/Kinderwet wordt wel behandeld in de methode, Onderwijs/Leerplichtwet niet. |
|
|
|
Reestoeverschool Mackayschool |
Blink Wereld |