Het lokale canonvenster Meppeler muggen. De Meppeler identiteit.
Algemene gebruiksmogelijkheden
- voorbeelden van immaterieel cultureel erfgoed.
- sluit aan bij burgerschap en identiteitsvorming.
- aansluiting bij Nederlandse taalvorming.
Kerndoelen
- 9: De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
- 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
- 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
- Burgerschapsvorming/domein identiteit: verkennen van de eigen identiteit, die van groepen en die van andere(n) groepen
Leerdoelen
Groep 1/2
- Het leren kennen van het verhaal van de Meppeler Muggen, de bijnaam voor de Meppelers.
- Leerlingen leren muziek en beweging te gebruiken om hun eigen identiteit mee uit te drukken.
Groep 3/4
- Verder leren met het verhaal van de Meppeler Muggen, de bijnaam voor de Meppelers.
- Leerlingen leren woorden die bij de Meppeler identiteit horen, die tyisch zijn voor Meppel, zoals de kerk en toren en de markt.
- Leerlingen leren hoe je muziek kunt gebruiken om identiteit mee uit te drukken (als volkslied).
Groep 5/6
Leerlingen leren over onderdelen van de Meppeler culturele
identiteit d.w.z. het eigen karakter van de Meppeler zijn. Een
identiteit schept eigenheid en houvast.
Gaat nader in op:
- (Taal): kennismaken met de Meppeler dialect: Nedersaksisch (taalfamilie) en ZuudwestDrents (regionale variant)
- (Taal): kennismaken met Meppeler literatuur
- (Cultuur): kennismaken met bijnamen van Meppelers: Meppeler Muggen, muggenspuiters, Meppeler Kloet (groepsvorming).
- werken met immaterieel cultureel erfgoed
Kernbegrippen
groep 3/4: kerk - toren - markt
groep 5/6: (culturele) identiteit - bijnamen - volksverhaal - sage
- legende - sprookje - mythe - landstaal - streektaal - dialect
Lesmethodes
School | lesmethode | |
Stadskwartier Calvijnschool De Wel Plataan |
||
|
|
|
Sprinkels Beatrixschool |
||
De Akker Annefrankschool Toermalijn Stadskwartier
|
Topondernemers |
Thema 4: Oorlog en vrede • Groep 7/8 • Kaart 15 • Sprookjes |
|
|
|
Kompas Oosterboerschool |
||
|
|
|
Tolter | Project Jij en ik! Specifiek Week 2: wie ben ik? | |
|
|
|
Reestoeverschool Mackayschool |