Voor docenten

Het lokale canonvenster Meppeler muggen. De Meppeler identiteit.

Algemene gebruiksmogelijkheden

  • voorbeelden van immaterieel cultureel erfgoed.
  • sluit aan bij burgerschap en identiteitsvorming.
  • aansluiting bij Nederlandse taalvorming.

Kerndoelen

  • 9: De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
  • 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
  • 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
  • Burgerschapsvorming/domein identiteit: verkennen van de eigen identiteit, die van groepen en die van andere(n) groepen

Leerdoelen

Groep 1/2

  • Het leren kennen van het verhaal van de Meppeler Muggen, de bijnaam voor de Meppelers.
  • Leerlingen leren muziek en beweging te gebruiken om hun eigen identiteit mee uit te drukken.

Groep 3/4

  • Verder leren met het verhaal van de Meppeler Muggen, de bijnaam voor de Meppelers.
  • Leerlingen leren woorden die bij de Meppeler identiteit horen, die tyisch zijn voor Meppel, zoals de kerk en toren en de markt.
  • Leerlingen leren hoe je muziek kunt gebruiken om identiteit mee uit te drukken (als volkslied).

Groep 5/6
Leerlingen leren over onderdelen van de Meppeler culturele identiteit d.w.z. het eigen karakter van de Meppeler zijn. Een identiteit schept eigenheid en houvast.
Gaat nader in op:

  • (Taal): kennismaken met de Meppeler dialect: Nedersaksisch (taalfamilie) en ZuudwestDrents (regionale variant)
  • (Taal): kennismaken met Meppeler literatuur
  • (Cultuur): kennismaken met bijnamen van Meppelers: Meppeler Muggen, muggenspuiters, Meppeler Kloet (groepsvorming).
  • werken met immaterieel cultureel erfgoed

Meppeler geschiedenis binnen de context van de vaderlandse geschiedenis.

Kernbegrippen

groep 3/4: kerk - toren - markt
groep 5/6: (culturele) identiteit - bijnamen - volksverhaal - sage - legende - sprookje - mythe - landstaal - streektaal - dialect

Lesmethodes

School lesmethode
Stadskwartier
Calvijnschool
De Wel
Plataan



Sprinkels
Beatrixschool
De Akker
Annefrankschool
Toermalijn
Stadskwartier

Topondernemers
Thema 4: Oorlog en vrede • Groep 7/8 • Kaart 15 • Sprookjes


Kompas
Oosterboerschool



Tolter
Project Jij en ik! Specifiek Week 2: wie ben ik?



Reestoeverschool
Mackayschool