Lestip

Activiteit:
Lezen venstertekst, tekst analyse, brief schrijven.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren dat leden van het Herenbolwerk eigen belangen hadden, maar ook dingen deden in het belang van Assen.
Lesmateriaal:
Pen en papier.
Voorbereiding:
Geen.

In de klas
Lees de venstertekst uit de Drentse onderwijscanon. Uit de tekst kan de conclusie worden getrokken dat de leden van het Herenbolwerk dingen deden in hun eigen belang, maar ook in het belang van Assen. Laat de leerlingen deze verschillende belangen uit de tekst halen en opschrijven. Dit kan aan de hand van 2 vragen:

  1. Wat deden de heren van het Herenbolwerk voor zichzelf?
  2. Wat deden de heren van het Herenbolwerk voor Assen?

Daarna gaan de leerlingen elkaar een brief schrijven, alsof ze zelf lid zijn van het Herenbolwerk in Assen. Hiervoor kiezen ze een naam uit de tekst van de Canon. Ze schrijven onder andere over:

- Beroep, bijvoorbeeld politicus of rechter
- Huis in Assen
- Familie
- Het Asserbos
- De bijdrage aan Assen, bijvoorbeeld het museum
- De aanleg van een kanaal of hulp bij de landbouw

Laat tot slot een aantal leerlingen hun brief voorlezen. De rest van de klas let goed op of de dingen die voorgelezen worden historisch wel kloppen.

Actief
Via http://inenomassen.nl/paleizen_vanassen.html is een plattegrond te vinden met een daarop een aantal 'paleizen uit Assen'. Onder de plattegrond staat van elk paleis een korte omschrijving. Verdeel de verschillende gebouwen over twee- of drietallen. Elk groepje doet onderzoek naar 1 paleis. Ze kunnen hiervoor de website gebruiken ennog meer informatie zoeken op internet. Daarna maken jullie klassikaal een stadswandeling langs de paleizen. Bij elk paleis vertelt het groepje leerlingen dat het gebouw onderzocht heeft wat ze weten.