Activiteit:
Film kijken, venstertekst lezen, foto bekijken en er over discussiëren.
Leerdoel(en):
Leerlingen kunnen in eigen woorden vertellen wat de crisisjaren zijn. Leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen waar en hoe de crisisjaren zijn ontstaan en kunnen hun mening geven over de oplossing ervan
Lesmateriaal:
Digibord, computer met internet
Voorbereiding:
Geen
In de klas
Bekijk ter introductie op het onderwerp de Histoclip over de werkloosheid in de jaren '30 via: http://entoen.nu/crisisjaren/beeld-en-geluid/histoclips-crisis-in-de-jaren-dertig#beeld.
Vertel vooraf dat Nederland en Europa zich op dit moment in een economische crisis bevinden. Vraag de leerlingen of ze weten wat dat is. Eventueel kan ook worden gevraagd of ze weten waardoor deze crisis ontstaan is. Merken de leerlingen persoonlijk iets van deze crisis? Vertel vervolgens dat er in de jaren 30 van de vorige eeuw zo'n grote economische crisis was, dat we deze periode nu de crisisjaren noemen.
Lees de venstertekst en bekijk via:
http://www.drentsarchief.nl/zoeken/fotos
De foto van de Amsterdamse werklozen in de werkverschaffing, tijdens het kanaliseren van de Beilerstroom te Beilen tussen 1929 en 1930. Laat de leerlingen de foto zien, zonder bijbehorend onderschrift en stel ze de volgende vragen:
- Wat zien ze op de foto?
- Wie zien ze op de foto?
- Wanneer zou deze foto gemaakt zijn?
- Waar zou deze foto gemaakt zijn?
- Wat heeft de foto te maken met hetgeen ze in de film gezien hebben?
Bespreek de antwoorden met de leerlingen en leg uit wat er op de foto te zien is. Bespreek tot slot wat de leerlingen ervan vinden dat mensen uit het westen van het land verplicht in Drenthe moesten gaan werken.