Activiteit:
Film kijken, venstertekst lezen, discussie over slopen of herbestemming, op zoek naar melkfabriek in eigen omgeving.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren hoe melk vroeger werd opgehaald en verwerkt.
Leerlingen weten hoe de industrialisatie de manier van leven en werken veranderde in Drenthe.
Lesmateriaal:
Digibord
Voorbereiding:
Bekijken film, contact leggen historische vereniging
In de klas
Begin met het tonen van het filmpje van Schooltv over het leven op de boerderij vroeger http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20111129_boerderijvroeger01
Laat daarna de leerlingen de tekst van het venster 'Van melkbus naar melktank' lezen.
Bespreek hierna klassikaal het leven vroeger op de boerderij. Wat zijn de verschillen met het hedendaagse leven op de boerderij? Wat voor gevolgen hadden de verbeteringen van de wegen? En de uitvinding van de koeltank voor de melk en de uitvinding van de melkmachine? Hoe veranderde dat de werkgelegenheid in Drenthe?
In bijna elk dorp in Drenthe heb je wel een melkfabriek(je). Die werden overbodig toen de melk gekoeld en dus verder vervoerd kon worden. De oude melkfabrieken zijn erfgoed. Maar wat nu als het gebouw dreigt te vervallen omdat er geen nieuwe functie aan gegeven is? Laat de leerlingen discussiëren of je zo'n gebouw moet laten slopen of dat je het zou moeten behouden en een nieuwe functie moet geven. Wat voor nieuwe bestemming zou een melkfabriek kunnen krijgen? Laat de leerlingen een nieuwe bestemming bedenken voor een oude melkfabriek. Hierbij kun je een aantal voorwaarden stellen. Bijvoorbeeld dat het gebouw iets moet betekenen voor de maatschappij (in het dorp).
Actief
Staat er in jullie dorp een oude melkfabriek? Wie weet is het mogelijk een rondleiding te krijgen. Misschien kan een persoon van de historische vereniging daar het een en ander bij vertellen. Anders is een bezoek aan een historische boerderij in de buurt leuk. Daar kunnen de leerlingen zien hoe het leven op de boerderij er vroeger uitzag.