Activiteit:
Onderwijsleergesprek, lezen venstertekst,
onderzoek esdorp, film kijken, schrijven tekst, (eigen) esdorp in
beeld brengen met foto's
Leerdoel(en):
Leerlingen weten kenmerken van een esdorp
Leerlingen weten hoe belangrijk schapen zijn voor de
es.
Lesmateriaal:
Websites, kleurpotloden, afbeelding esdorp
Voorbereiding:
Geen
In de klas
Introduceer het onderwerp door de leerlingen te vragen
naar hun woonplaats. Is hier nog een brink? En een es? Bekijk met
de leerlingen hoe een oorspronkelijk esdorp is opgebouwd
via http://www.encyclopediedrenthe.nl/Esdorp#
Lees gezamenlijk de venstertekst. Print de afbeelding uit en laat
de leerlingen de verschillende kenmerken van het esdorp inkleuren
met verschillende kleuren. Laat de leerlingen vervolgens 3 filmpjes
zien:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20120712_hetdorpverandert01
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20063108_heide01
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20100317_kunstmest01
De leerlingen gaan in 300 woorden beschrijven wat de
filmpjes te maken hebben met elkaar en met de tekst uit de Canon
van Drenthe. In hun tekst komen in ieder geval de woorden
oorzaak, gevolg, heide, schapen, kunstmest, esdorp en
brink voor. Bespreek daarna de door de leerlingen geschreven
teksten.
Actief
In veel dorpen zijn nog kenmerken van het (oude) esdorp te
vinden. Laat de leerlingen foto's maken van elementen die nog
intact zijn. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de plattegrond
die ze in de les hebben ingekleurd. Bij elke foto omschrijven de
leerlingen wat het te maken heeft met het esdorp. Van alle foto's
kunnen de leerlingen een collage maken.