Schapenpoep is goud waard

Activiteit:
Onderwijsleergesprek, lezen venstertekst, onderzoek esdorp, film kijken, schrijven tekst, (eigen) esdorp in beeld brengen met foto's
Leerdoel(en):
Leerlingen weten kenmerken van een esdorp
Leerlingen weten hoe belangrijk schapen zijn voor de es.
Lesmateriaal:
Websites, kleurpotloden, afbeelding esdorp
Voorbereiding:
Geen

In de klas
Introduceer het onderwerp door de leerlingen te vragen naar hun woonplaats. Is hier nog een brink? En een es? Bekijk met de leerlingen hoe een oorspronkelijk esdorp is opgebouwd via http://www.encyclopediedrenthe.nl/Esdorp#
Lees gezamenlijk de venstertekst. Print de afbeelding uit en laat de leerlingen de verschillende kenmerken van het esdorp inkleuren met verschillende kleuren. Laat de leerlingen vervolgens 3 filmpjes zien:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20120712_hetdorpverandert01
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20063108_heide01
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20100317_kunstmest01
De leerlingen gaan in 300 woorden beschrijven wat de filmpjes te maken hebben met elkaar en met de tekst uit de Canon van Drenthe. In hun tekst komen in ieder geval de woorden oorzaak, gevolg, heide, schapen, kunstmest, esdorp en brink voor. Bespreek daarna de door de leerlingen geschreven teksten.

Actief
In veel dorpen zijn nog kenmerken van het (oude) esdorp te vinden. Laat de leerlingen foto's maken van elementen die nog intact zijn. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de plattegrond die ze in de les hebben ingekleurd. Bij elke foto omschrijven de leerlingen wat het te maken heeft met het esdorp. Van alle foto's kunnen de leerlingen een collage maken.