Activiteit:
Spotprent bespreken, tijdsbalk maken, film kijken, onderwijsleergesprek over mobiliteit.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren in welke tijd bepaalde vervoersmiddelen in Drenthe gebruikt werden
Lesmateriaal:
Digibord, papier, kleurpotloden
Voorbereiding:
Zelf een tijdsbalk maken zodat de leerlingen die van hen zelf kunnen controleren.
In de klas
Begin de les met de spotprent van Fokke en Sukke, http://entoen.nu/eerstespoorlijn/beeld-en-geluid/fokke--sukke-informeren-de-reizigers#beeld. Vraag de leerlingen waar deze afbeelding over gaat. Wat kunnen ze voor informatie halen uit de afbeelding? En is deze informatie betrouwbaar? Waarom wel / niet?
Zet een aantal vervoersmiddelen op het bord, bijvoorbeeld paard en wagen, auto, trein, tram, bus, koets, fiets en boot. De leerlingen maken aan de hand van de vervoersmiddelen een tijdbalk waarin ze in chronologische volgorde de verschillende vervoersmiddelen zetten. Welke kwam het eerst en welke daarna? De tijdsaanduiding in de tijdsbalk wordt gemaakt aan de hand van eeuwen. De leerlingen zetten het betreffende vervoersmiddel bij de juist eeuw. Elk vervoersmiddel wordt bij de juiste eeuw getekend. Bespreek daarna met de leerlingen wat volgens hen de juiste volgorde in de tijd is. Laat de leerlingen daarna de tekst uit de Canon van Drenthe lezen. Op hun tijdsbalk geven ze aan welke vervoersmiddelen in Drenthe gebruikt werden.
Bekijk vervolgens de canonclip over de eerste spoorlijn in Nederland via http://entoen.nu/eerstespoorlijn/beeld-en-geluid/canonclip-de-eerste-spoorlijn-(voortgezet-onderwijs)#beeld en praat met de leerlingen over de vraag waarmee de clip eindigt; Waarom kiezen mensen, ondanks de lange files, nog steeds voor de auto? Hoe was dit vroeger? Wat zijn de grootste verschillen in reizen tussen vroeger en nu? En reizen we niet juist meer nu het zo makkelijk is om overal te komen?
Bekijk tot slot 3 kaarten over het spoorwegennet in Nederland:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Railwaysnetherlands1860.PNG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Spoorwegkaart_Nederland_1868.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Railwaysnetherlands1880.PNG
Bespreek met de leerlingen waar en wanneer de eerste treinen in Drenthe gingen rijden. Kunnen ze hier een verklaring voor bedenken?
Actief
Ga met leerlingen in hun eigen woonplaats op zoek naar sporen van vervoer, bijvoorbeeld straatnamen, monumenten, oude gebouwen etc. Bezoek het spoorwegmuseum in Stadskanaal: http://www.stadskanaalrail.nl/star/star.php