Activiteit:
Film kijken, venstertekst lezen, beeldbronnen bekijken en vergelijken, opzoek naar sporen in het landschap in de omgeving.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren hoe het beleg van Coevorden eraan toe ging. Leerlingen leren omgaan met beeldbronnen als bronmateriaal.
Lesmateriaal:
Digibord, afgedrukte tekeningen.
Voorbereiding:
Tekeningen opzoeken en afdrukken voor verschillende groepjes leerlingen.
In de klas
Bekijk ter introductie op het onderwerp het filmpje over de Tachtigjarige Oorlog via http://www.ntr.nl/player?id=10976393
Leg de leerlingen uit dat Maurits als opvolger van Willem van Oranje én aanvoerder van het leger vocht tegen de Spanjaarden. Een mooi voorbeeld hiervan is het beleg van Coevorden, waarover de leerlingen kunnen lezen in de Drentse canon. Lees de venstertekst.
Op internet zijn verschillende tekeningen en schilderijen te vinden over de verovering van Coevorden door Maurits:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coevorden_taken_by_Maurice_of_Nassau_in_1592_-_Coevorden_ingenomen_door_Maurits_in_1592_(Johannes_Janssonius).jpg
en http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RIJK04:RP-P-OB-78.784-285
Laat de leerlingen de afbeeldingen over het beleg van Coevorden zien. Bij elke afbeelding maken de leerlingen de volgende opdrachten:
- Wat zie je op de tekening?
- Welke verschillende personen zie je op de tekening?
- Is er op de afbeelding ook tekst te zien? Zo ja, wat staat er?
- Welke objecten op de tekening ken je niet? Zoek op internet op welke objecten dit zijn en waarvoor ze dienden.
- Denk je dat deze tekening goed weergeeft hoe het beleg van Coevorden eraan toeging? Leg je antwoord uit.
- Vind je deze bron bruikbaar? Waarom wel / niet?
- Vind je deze bron betrouwbaar? Waarom wel / niet?
Actief
Op veel plekken in Drenthe zijn nog sporen uit de Tachtigjarige Oorlog te zien, bijvoorbeeld een oude schans, een kasteel of een stadsmuur. Zoek een locatie in de buurt van de school en breng een bezoek met de leerlingen aan deze locatie. Voorafgaand aan het bezoek zoeken de leerlingen informatie over de plek, waarover ze ter plekke allemaal iets vertellen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de plaatselijke historische vereniging zij hebben veel kennis over de (zichtbare) lokale sporen.