Lestip

Activiteit:
Onderwijsleergesprek over Beeldenstorm en het ontstaan van verschillende geloven, film bekijken, bezoeken en onderzoeken van een kerk
Leerdoel(en):
Leerlingen weten wat de kenmerken van de Beeldenstorm zijn
Leerlingen weten op welke plaatsen in Drenthe de Beeldenstorm heeft gewoed.
Lesmateriaal:
Digibord, pen, papier
Voorbereiding:
Geen

In de klas
Introduceer het onderwerp door de leerlingen de schoolplaat 'Hagenpreken' te laten zien via http://entoen.nu/beeldenstorm/beeld-en-geluid/schoolplaat-hagenpreken#beeld. Vraag de leerlingen te beschrijven wat ze zien. Laat daarna het filmpje zien over de Beeldenstorm via http://entoen.nu/beeldenstorm/beeld-en-geluid/vroeger--zo-de-beeldenstorm#beeld. Wanneer leerlingen denken te zien in de film wat ze ook hebben gezien op de afbeelding wordt de film gestopt. Geef kort uitleg over het houden van Hagenpreken en kijk vervolgens het filmpje af.

Laat de leerlingen de venstertekst over geloven van de Drentse onderwijscanon lezen. Ze zullen lezen dat in een deel van Drenthe geen Beeldenstorm plaatsvond. Illustreer dit aan de hand van de kaart.
Bekijk met de leerlingen aan de hand van de kaart en google maps of de Beeldenstorm in hun eigen dorp/woonplaats gewoed heeft. Schrijf een aantal woorden over de Beeldenstorm op het bord:

- Katholiek
- Protestant
- Kerk
- Hagenpreek
- Rijkdom
- Paus
- Dominee

De leerlingen schrijven een verhaal van minimaal 500 woorden waarin deze woorden voorkomen. Ook schrijven ze of de inwoners van hun eigen dorp in Drenthe er mee te maken hadden.
De Stichting Oude Groninger Kerken heeft een lespakket gemaakt over oude kerken: 'Ken je kerk'. Dit lesmateriaal is in heel Nederland te gebruiken. Er zijn voorbereidende lessen en de leerlingen bezoeken een kerk in hun eigen omgeving. Kijk voor meer informatie en het lesmateriaal op http://www.groningerkerken.nl/index.php?s=3&m=10&id=40.

Actief
In veel plaatsen is de kerk vrij toegankelijk. Ga met de leerlingen kijken bij de kerk in de eigen omgeving. Via http://www.groningerkerken.nl/downloads/2Projectboekje_2012.pdf is een kijkwijzer voor in de kerk te vinden. De kijkwijzer (vanaf pagina 10) maakt onderdeel uit van een project van meerdere lessen, maar kan ook los worden gebruikt. Tijdens het bezoek aan de kerk kunnen de leerlingen deze kijkwijzer invullen. Of misschien is er wel een rondleiding te organiseren? Bespreek terug in de klas met de leerlingen wat ze is opgevallen aan de kerk. Wat voor soort kerk was het? Hoe weten ze dit? Waren er bijvoorbeeld veel beelden en mooi versierde ramen? Hoe komt het dat dit niet zo was?