Lestip

Activiteit:
De verspreiding van het christendom in de middeleeuwen
Leerdoel(en):
Leerling kan drie belangrijke feiten over Willibrord noemen:
1. periode waarin hij in Nederland was 2. in welke regio's hij actief was 3. wat zijn functie (missie) in Nederland was.
Leerling kan uitleggen waarom Willibrord belangrijk is geweest voor de verspreiding van het christendom in Nederland. Leerling kan minstens drie verschillen noemen tussen het heidendom en het christendom in de middeleeuwen.
Lesmateriaal:
Is beschikbaar als webquest:
http://entoen.nu/doc/03_VO_Willibrord_en_het_christendom_vmbo-kgt_SLO.pdf
Voorbereiding:
Lesmateriaal bekijken

In de klas
Laat de leerlingen de tekst over Drenthe en de kerk lezen.
Bekijk vervolgens klassikaal de canonclip:
http://entoen.nu/willibrord/beeld-en-geluid/canonclip-willibrord-(voortgezet-onderwijs)#beeld
Leg aan de hand van de canonclip uit dat de bewoners van Drenthe, net als de bewoners van Friesland, geloofden in meerdere goden. Willehad kwam om de bewoners van Drenthe bekeren tot het Christendom, net als Willibrord en Bonifatius in Friesland. Leg in een onderwijsleergesprek de relatie tussen Willibrord, Bonifatius, Willehad en de bekering van de Drenten uit in relatie tot de verspreiding van het christendom. Vervolgens maken de leerlingen de negen opdrachten over het christendom op het werkblad. Dat kan op twee manieren:

  • via de webquest: leerlingen gaan naar http://brugge.slo.nl/vmbo/opdracht4/ en maken de opdrachten online
  • via het werkblad: leerlingen gebruiken in Word het bijgevoegde werkblad, ze klikken de blauw onderstreepte links aan om informatiebronnen te raadplegen en vullen vervolgens in de invulkaders hun antwoorden in

Verdeel bijvoorbeeld de negen opdrachten over negen groepen van 2 of 3 leerlingen. Iedere groep presenteert een opdracht. De overige leerlingen luisteren, stellen vragen of voegen eigen informatie toe.

Actief
Laat de leerlingen een onderzoek doen naar de kerk in hun eigen dorp / stad. Ze kunnen op internet en bij de kerk uitzoeken wanneer en door wie de kerk gebouwd is. Is dit de originele kerk, of heeft er eerst een houten kerk heeft gestaan? Aan de hand van de datering van de kerk kunnen de leerlingen beredeneren wanneer de mensen in hun dorp bekeerd werden tot het christendom. De uitkomsten van hun onderzoekje verwerken de leerlingen in een tekening waarop hun onderzoeksresultaten te zien zijn.
Voor meer informatie over de geschiedenis van de lokale kerk of een bezoek aan de kerk kunt u terecht bij de plaatselijke historische vereniging of het kerkbestuur. Op de websites:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_kerken_in_Drenthe http://www.historischekerken.nl/drenthe/Drenthe_index.html
vindt u een lijst met kerken in Drenthe. Voor meer informatie klikt u door op de gewenste kerk.

Extra
Vanwege de bovenstaande opdrachten begrijpen de leerlingen dat het soms niet goed afliep met een missionaris zoals Willehad. Bekijk gezamenlijk de films over Bonefatius (staan in het venster).