Lestip

Activiteit:
Film kijken, lezen venstertekst, oorzaak/gevolg onderzoek, naar aanleiding van een schoolplaat, onderwijsleergesprek
Leerdoel(en):
Leerlingen leren verschillen kennen tussen gezondheidszorg vroeger en nu.
Leerlingen leren oorzaken en gevolgen voor wantrouwen tegenover dokters kennen.
Leerlingen leren waarom ziekenhuizen juist in de steden ontstonden.
Lesmateriaal:
Computer met internet, digibord, schema, schoolplaat
Voorbereiding:
Schema maken voor leerlingen

In de klas
Bekijk ter introductie op het onderwerp het filmpje via http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20081124_ladekast01. Vroeger ging het heel anders als mensen ziek waren. Lees klassikaal de tekst uit de Drentse onderwijscanon over dokters in Drenthe. Laat de leerlingen 5 verschillen opschrijven tussen vroeger en nu op het gebied van gezondheidszorg. Bespreek deze verschillen. Zijn er ook overeenkomsten te vinden?

Uit de tekst blijkt dat er heel veel wantrouwen bestond tegenover dokters. Hier is een aantal oorzaken voor te vinden in de tekst. Leg de leerlingen het principe van oorzaak en gevolg uit. Laat ze vervolgens een aantal oorzaken noemen voor het wantrouwen tegenover dokters. Het wantrouwen tegenover dokters had ook weer een aantal gevolgen. Laat de leerlingen deze gevolgen benoemen. Eventueel kunt u hiervoor onderstaand schema als basis nemen.

Oorzaak Wantrouwen Gevolg
tegenover
Oorzaak dokters Gevolg

Oorzaak Gevolg

Nadat u de oorzaken en gevolgen heeft besproken kunt u via http://3.bp.blogspot.com/-UEBcmfJstcE/Tm3MHIbDQ8I/AAAAAAAAYt8/WJLtbbDq3rk/s1600/Middeleeuwse+stad.jpg de schoolplaat van een stad in de Middeleeuwen bekijken. Houd met de leerlingen een onderwijsleergesprek. Waarom werden de eerste ziekenhuizen in de stad gebouwd? Waarom kwam het eerste ziekenhuis in Drenthe pas in 1895? En wat zegt dit over het aantal ziekenhuizen in Drenthe?