Lestip

Activiteit:
Canonvenster lezen, film kijken, debatteren met argumenten
Leerdoel(en):
Leerlingen maken kennis met Floris V en Rudolf van Coevorden.
Leerlingen kunnen beredeneren op basis van argumenten of een bepaalde moord wel of niet politiek is.
Lesmateriaal:
www.entoen.nu , wikipedia, digibord
Voorbereiding:
Geen

In de klas
Introduceer het onderwerp door de leerlingen de tekst van de Drentse canon te laten lezen. Laat ze vervolgens twee afbeeldingen zien over de Slag bij Ane. De plaatjes zijn te zien in het rechter mediavak. Het betreft een pentekening over Otto II van Lippe en een Schilderij van A.F Zurcher over de slag bij Ane. Laat de leerlingen vervolgens beschrijven wat ze zien en wat de afbeeldingen volgens hen met elkaar te maken hebben.

Bekijk daarna via http://entoen.nu/florisv/beeld-en-geluid/canonclip-floris-v-(voortgezet-onderwijs)#beeld de canonclip over de moord op Floris V. Floris V werd in dezelfde periode vermoord als Rudolf van Coevorden. Bespreek met de leerlingen of de moord op Rudolf ook gezien kan worden als een politieke moord. Verdeel de klas in tweeën, de ene helft bedenkt argumenten waarom het geen politieke moord was, de andere helft waarom het wel een politieke moord was. Laat de leerlingen vervolgens met elkaar debatteren. In de discussie verdedigen ze hun argumenten.

Tip
Voor authentieke opmerkingen/argumenten van leerlingen zet de canonclip stil vlak vóór het moment waarop de leerlingen in de clip aan het woord komen. Stel de leerlingen dezelfde vragen als in de clip om ze op te warmen voor het debat. Eventueel kunt u na afloop de rest van de clip laten zien.