Activiteit:
Woordweb, foto bekijken, film bekijken, venstertekst lezen, discussie.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren hoe aardolie uit de grond gehaald wordt, zowel vroeger als nu.
Leerlingen leren wat het doel van de Jaknikkers is.
Leerlingen leren zich een mening vormen over het belang van het bewaren van de Jaknikkers.
Lesmateriaal:
Digibord, computer met internet, stelling.
Voorbereiding:
Stelling maken over behoud van Jaknikkers in Schoonebeek.
In de klas
Maak ter introductie op het onderwerp een woordweb met de leerlingen rondom het woord energie. Eerst maken de leerlingen zelf een woordweb, daarna bespreken jullie het onderwerp klassikaal. Waar denken ze aan bij energie? Laat vervolgens deze afbeelding van een jaknikker zien http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Schoonebeek_jaknikker_centrum.JPG.
Wie weet wat dit is? Laat de leerlingen raden. Waarmee kan het te maken hebben? Geef geen oplossing als niemand het weet. Lees dan klassikaal eerst de venstertekst uit de Drentse onderwijscanon over de aardolie in Schoonebeek.
Daarna kunnen jullie klassikaal het filmpje van Willem Wever bekijken via http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/hoe-haal-je-olie-uit-de-grond. Nu weten alle leerlingen hoe aardolie uit de grond gehaald wordt.
Houd tot slot een debat met de leerlingen over de Jaknikkers in Schoonebeek. Ze staan er nog, maar worden niet meer gebruikt. Is het volgens de leerlingen belangrijk om ze te laten staan? Waarom wel/niet? Maak eventueel een stelling waarover gediscussieerd kan worden.
Extra materiaal
Via de website van de NAM, http://www.nam.nl/nl/nam-in-society/education.html of http://www.aardgasindeklas.nl/ , is allerlei informatie aan te vragen over aardolie.
Actief
In het kindermuseum van het Drents Museum is een tentoonstelling over energie ingericht. Leuk en leerzaam om met de leerlingen te bezoeken. Kijk voor meer informatie op http://www.drentsmuseum.nl/jeugd.html.