Activiteit:
Film kijken, lezen venstertekst, onderwijsleergesprek met vensterplaat.
Leerdoel(en):
Leerlingen kunnen in eigen woorden vertellen wat de crisisjaren zijn en hoe ze zijn ontstaan
Leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen wat er met de begrippen Zwarte Donderdag, Steun, Stempellokaal, Zwartwerken, Jordaanoproer en Werkverschaffing bedoeld wordt.
Lesmateriaal:
Digibord, computer met internet, werkbladen, kleurpotloden.
Voorbereiding:
Werkbladen afdrukken, achtergrondinformatie bij vensterplaat lezen.
In de klas
Via http://entoen.nu/crisisjaren/lessen/vensterles-de-crisisjaren is geschikt lesmateriaal te vinden rondom de crisis en werkverschaffing.
Kijk ter introductie met de leerlingen naar de aflevering die het Klokhuis heeft gemaakt over de crisisjaren http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1233088
Vertel vooraf dat Nederland en Europa zich in 2013 ook in een economische crisis bevinden. Vraag de leerlingen of ze weten wat dat is. Eventueel kan ook worden gevraagd of ze weten waardoor deze crisis ontstaan is. Merken de leerlingen persoonlijk iets van deze crisis? Vertel vervolgens dat er in de jaren 30 van de vorige eeuw zo'n grote economische crisis was, dat we deze periode nu de crisisjaren noemen.
Laat de leerlingen de venstertekst uit de Drentse onderwijscanon lezen. Zet vervolgens de interactieve vensterplaat over de crisisjaren op het digibord: http://entoen.nu/crisisjaren/beeld-en-geluid/vensterplaat-de-crisisjaren#beeld.
Vraag kort een paar leerlingen of ze kunnen vertellen wat er op de plaat te zien is. Neem de leerlingen daarna mee op ontdekkingstocht. Op de vensterplaat is van alles te ontdekken!
Tot slot maken de leerlingen zelfstandig of in groepjes de vragen van de werkbladen. Bespreek de antwoorden als alle leerlingen klaar zijn.