Lestip

Activiteit:
Onderwijsleergesprek, lezen venstertekst, film kijken vragen beantwoorden, debatteren over stellingen.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren wat, wie, waar, waarom en hoe scheepvaart in Drenthe belangrijk was.
Leerlingen ontdekken de verschillen tussen vervoer over water in Nederland en in Drenthe.
Leerlingen vormen zich een mening over scheepsjagen.
Lesmateriaal:
Digibord, computer met internet, stellingen.
Voorbereiding:
Geen.

In de klas
Praat met de leerlingen over vervoer. Welke vervoersmiddelen gebruiken wij tegenwoordig allemaal? Waren die er vroeger ook? Vraag de leerlingen of er ook vervoersmiddelen zijn die vroeger veel gebruikt werden, maar nu veel minder. Leidt het gesprek naar vervoer over water. Vertel over het vervoer over water en laat de leerlingen de volgende vragen beantwoorden:

  1. Wat werd er vervoerd over water?
  2. Wie vervoerde er over het water?
  3. Waar werd er vervoerd over water?
  4. Waarom zou er over het water vervoerd worden?
  5. Hoe werd er over het water vervoerd?

Bespreek de antwoorden niet, maar laat de leerlingen de venstertekst 'wegen over water' lezen. Daarna stellen ze in tweetallen hun antwoorden bij aan de hand van de tekst. Bespreek daarna de antwoorden klassikaal.
Bekijk vervolgens via http://www.entoen.nu/havenvanrotterdam/beeld-en-geluid/handel-over-water#beeld het filmpje over handel over water. Een deel van de informatie is niet alleen van toepassing op Rotterdam, maar ook op het vervoer over water in Drenthe. Laat de leerlingen opschrijven wat volgens hun wel van toepassing is op Drenthe, en wat niet.
Zoek daarna via Google een paar afbeeldingen over scheepsjagen, er is er onder andere een afbeelding te vinden over kinderen die aan het jagen zijn. Voer een debat over kinderarbeid aan de hand van de volgende stellingen:

  1. Scheepsjagen door kinderen is kinderarbeid
  2. Scheepsjagen door een paard is dierenmishandeling
  3. Scheepsjagen hoort bij het leven van vroeger, het is daarom niet zielig voor degene die het doet

Laat de leerlingen vooraf bedenken of ze het met de stelling eens of oneens zijn. Ze schrijven 2 argumenten op om hun mening te verdedigen. Voer tot slot de discussie.

Actief / eropuit
Via www.annodrenthe.nu is een route te vinden over de scheepvaartgeschiedenis van Hoogeveen. Deze route is speciaal ontwikkeld voor leerlingen. Neem contact op met Bibliotheek Hoogeveen voor meer informatie of kijk op www.grootscheeps.nl.