Activiteit:
Lezen venstertekst, film kijken, rollenspel, onderwijs leergesprek.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren dat mannen en vrouwen niet altijd voor de wet gelijk zijn geweest.
Lesmateriaal:
Computer met internet, digibord, schema, schoolplaat.
Voorbereiding:
Schema maken voor leerlingen.
In de klas
Lees gezamenlijk de venstertekst bij de Drentse onderwijscanon. Wat valt de leerlingen op aan de tekst. Kunnen ze zich voorstellen dat mannen en vrouwen niet dezelfde dingen mogen doen? Zoals studeren, stemmen of werken.
Leg uit dat in de periode dat Gezina Bähler-Boerma leefde er steeds meer mensen kwamen die vonden dat vrouwen en mannen gelijke rechten moesten hebben. Een bekende Nederlandse vrouw die ook erg voor gelijkheid heeft gestreden was Aletta Jacobs. Zij kwam uit het Groningse Sappemeer. Kijk samen het filmfragment van Aletta Jacobs http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040317_aletta02
Vergelijk Aletta Jacobs met Gezina Bahler-Boerma. Waarin lijken ze op elkaar en waarin verschillen ze van elkaar?
Beoordeel of de leerlingen al voldoende kennis hebben voor het spelen van een rollenspel. Wanneer dit niet het geval is laat ze dan nog een aantal films bekijken via entoen.nu over Aletta Jacobs. Laat 2 leerlingen een rollenspel spelen. Schrijf op een kaartje verschillende rollen, zoals arbeidersvrouw, Gezina Bahler-Boerma, Aletta Jacobs, arbeidersman, minister. Schrijf onder de rol een aantal steekwoorden die ze in hun spel verweven.
Extra / eropuit
Het huis en het landgoed van Gezina Bähler-Boerma genaamd Lemferdinge is nog steeds te bezichtigen. http://www.landgoedlemferdinge.nl/Landgoed_Lemferdinge/Welkom.html
Meer informatie over Lemferdinge en Gezina Bähler-Boerma zijn te verkrijgen bij de historische vereniging Oleel zie voor contact: http://www.oleel.nl/.