Lestip

Activiteit:
Onderwijsleergesprek, lezen venstertekst, onderzoek esdorp, film kijken, schrijven tekst, eigen esdorp in beeld brengen met foto's.
Leerdoel(en):
Leerlingen kennen de kenmerken van een esdorp.
L
eerlingen weten van welk belang schapen zijn voor de es.
Lesmateriaal:
Websites, kleurpotloden, afbeelding esdorp.
Voorbereiding:
Geen.

In de klas
Introduceer het onderwerp door de leerlingen te vragen naar hun woonplaats. Is hier nog een brink? En een es?
Bekijk met de leerlingen hoe een es oorspronkelijk is opgebouwd via de afbeelding in de canonvenster.
Lees gezamenlijk de venstertekst.
Print vervolgens deze zwartwit afbeelding uit en laat de leerlingen de verschillende kenmerken van het esdorp inkleuren met verschillende kleuren.
Laat de leerlingen vervolgens een filmpjes zien over de de heide en de opkomst van kunstmest: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20063108_heide01 en http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20100317_kunstmest01
De leerlingen beschrijven in 300 woorden wat het filmpje te maken heeft met de tekst uit het venster schapenpoep is goud waard uit de Canon van Drenthe. In hun tekst komen in ieder geval de woorden oorzaak, gevolg, heide, schapen, kunstmest, esdorp en brink voor. Bespreek daarna de door de leerlingen geschreven teksten.

Actief / eropuit
In veel dorpen in de zandgebieden in Drenthe zijn nog kenmerken van het (oude) esdorp te vinden. Laat de leerlingen foto's maken van onderdelen die nog intact zijn. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de plattegrond die ze in de les hebben ingekleurd. De leerlingen plakken de plattegrond op een A3-papier en plaatsen de gemaakte foto's er omheen. Vanaf de foto loopt een lijntje naar het juiste onderdeel van het esdorp.