Activiteit:
Maken tijdbalk, lezen venstertekst, film kijken, onderwijsleergesprek over mobiliteit.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren in welke tijd bepaalde vervoersmiddelen in Drenthe gebruikt werden.
Lesmateriaal:
Digibord, papier, kleurpotloden.
Voorbereiding:
Zelf een tijdbalk maken zodat de leerlingen die van henzelf kunnen controleren.
In de klas
Zet een aantal vervoersmiddelen op het bord, bijvoorbeeld paard en wagen, auto, trein, tram, bus, koets, fiets en boot. De leerlingen maken aan de hand van de vervoersmiddelen een tijdbalk waarin ze in chronologische volgorde de verschillende vervoersmiddelen plaatsen. Welk vervoersmiddel kwam het eerst, en welke daarna? De tijdsaanduiding in de tijdsbalk wordt gemaakt aan de hand van eeuwen. De leerlingen zetten het betreffende vervoersmiddel bij de juist eeuw. Elk vervoersmiddel wordt bij de juiste eeuw getekend. Bespreek daarna met de leerlingen wat volgens hen de juiste volgorde in de tijd is. Laat de leerlingen daarna de venstertekst uit de Drentse onderwijscanon lezen. Op hun tijdsbalk geven ze aan welke vervoersmiddelen in Drenthe gebruikt werden.
Bekijk vervolgens de canonclip over de eerste spoorlijn in Nederland via http://entoen.nu/eerstespoorlijn/beeld-en-geluid/canonclip-de-eerste-spoorlijn-(groep-7-en-8)#beeld en praat met de leerlingen over de vraag waarmee de clip eindigt; Is het nog nodig om zoveel te reizen, nu we elkaar ook kunnen spreken en zien via webcam en internet? Hoe was dit vroeger? Wat zijn de grootste verschillen in het reizen tussen vroeger en nu? En reizen we niet juist meer nu het zo makkelijk is om overal te komen?
Bekijk tot slot 3 kaarten over het spoorwegennet in Nederland:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Railwaysnetherlands1860.PNG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Spoorwegkaart_Nederland_1868.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Railwaysnetherlands1880.PNG
Bespreek met de leerlingen waar en wanneer de eerste treinen in Drenthe gingen rijden. Kunnen ze hier een verklaring voor bedenken?
Actief / eropuit
Ga met leerlingen in hun eigen woonplaats op zoek naar sporen van vervoer, bijvoorbeeld straatnamen, monumenten, oude gebouwen etc.
Bezoek het Spoorwegmuseum in Stadskanaal: http://www.stadskanaalrail.nl/star/star.php.