Activiteit:
Film kijken, venstertekst lezen, beeldbronnen bekijken en vergelijken, opzoek naar sporen in het landschap in de omgeving.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren hoe het beleg van Coevorden eraan toe ging. Leerlingen leren omgaan met beeldbronnen als bronmateriaal.
Lesmateriaal:
Digibord, afgedrukte tekeningen.
Voorbereiding:
Tekeningen opzoeken en afdrukken voor verschillende groepjes leerlingen.
In de klas
Bekijk ter introductie op het onderwerp het filmpje over de Tachtigjarige Oorlog via http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20120530_opstand02.
Leg de leerlingen uit dat Maurits als opvolger van Willem van Oranje én aanvoerder van het leger vocht tegen de Spanjaarden. Een mooi voorbeeld hiervan is het beleg van Coevorden, waarover de leerlingen kunnen lezen in de Drentse canon. Lees de venstertekst.
Op internet zijn verschillende tekeningen en schilderijen te vinden over de verovering van Coevorden door Maurits:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Het_beleg_van_Coevorden_(1592)_door_Prins_Maurits_en_Willem_Lodewijk_-_The_siege_of_Coevorden_in_1592_by_Maurice_and_William-Louis_of_Naussau.jpg
en http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Coevorden_taken_by_Maurice_of_Nassau_in_1592_-_Coevorden_ingenomen_door_Maurits_in_1592_(Johannes_Janssonius).jpg
en http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RIJK04:RP-P-OB-78.784-285
en http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RIJK04:RP-P-OB-80.158
Geef de leerlingen in groepjes 1 afbeelding, het liefst afgedrukt op A3-papier. Laat elk groepje de verschillende onderdelen op de tekening omcirkelen. Bij elk onderdeel schrijven ze op wat ze zien. Via internet zoeken de leerlingen aanvullende informatie over wat ze zien op hun tekening, bijvoorbeeld over de schansen rondom Coevorden. Als alle groepjes klaar zijn presenteren ze om de beurt wat er op hun tekening te zien is, en wat ze daarvan hebben geleerd over het beleg van Coevorden.
Actief / eropuit
Op veel plekken in Drenthe zijn nog sporen uit de Tachtigjarige Oorlog te zien, bijvoorbeeld een oude schans, een kasteel of een stadsmuur. Zoek een locatie in de buurt van de school en breng een bezoek met de leerlingen aan deze locatie. Voorafgaand aan het bezoek zoeken de leerlingen informatie over de plek, waarover ze ter plekke allemaal iets vertellen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de plaatselijke historische vereniging zij hebben veel kennis over de (zichtbare) lokale sporen.