Lestip

Activiteit:
Lezen venstertekst, informatie zoeken, collage maken.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren wat een havezate is en uit welke verschillende onderdelen een havezate bestaat. Leerlingen leren waar in Drenthe havezaten hebben gelegen.
L
esmateriaal:
Digibord, papier, printer, kleurpotloden, lijm, computers met internet.
Voorbereiding:
Knutselmateriaal verzamelen.

In de klas
Laat de leerlingen de venstertekst over havezaten in de onderwijscanon van Drenthe lezen. Bekijk samen met de leerlingen de 16e eeuwse kaarten met daarop havezaten in Drenthe via http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_havezaten_in_Drenthe
De leerlingen zien hoeveel havezaten er in Drenthe waren. Ze gaan onderzoek doen naar de verschillende havezaten in Drenthe. Verdeel de klas in tweetallen en 'geef' elk tweetal een havezate.

De leerlingen gaan via internet op zoek naar informatie over hun havezate. Ze kunnen informatie vinden via wikipedia en de websites van de havezaten zelf. De leerlingen zoeken in ieder geval antwoord op de volgende vragen:
- Wanneer is de havezate gebouwd?
- Welke jaartallen zijn belangrijk in de geschiedenis van de havezate?
Zet er ook bij waarom.
- Waar ligt de havezate?
- Wie heeft er in de havezate gewoond?
- Staat de havezate er nu nog? Zo niet, wanneer is hij afgebroken?
- Als de havezate er nog staat, welke functie heeft het gebouw nu?
- Wat is er rondom de havezate te zien? Bijvoorbeeld een tuin, duiventil, theekoepel, gracht etc.
- Kun je op basis van de informatie een plattegrond van de havezate tekenen?
- Hoe ziet de havezate er aan de binnenkant uit?
Alle gevonden informatie verwerken de leerlingen in een collage. In het midden van hun collage plaatsen ze een foto of tekening van hun havezate. Rondom de afbeelding komt de door hun gevonden informatie te staan, bijvoorbeeld aan de hand van korte teksten, tekeningen en foto's. De verschillende collages worden in de klas opgehangen zodat de leerlingen die van elkaar kunnen bekijken.

Actief / eropuit
Verschillende havezaten in Drenthe zijn nog te zien of zelf te bezoeken. Het is voor leerlingen erg leuk om een keer bij een havezate in hun eigen omgeving te kijken. Daarnaast heeft het Drents Archief een interactieve route gemaakt rondom de havezaten in Dwingeloo. Leerlingen kunnen deze route lopen met hun smartphone. Kijk voor meer informatie op
http://www.annodrenthe.nu/route/1261256/Havezaten.