Lestip

Activiteit:
Lezen venstertekst, film kijken, bekijken vensterplaat, onderwijsleergesprek over geloof, lokale kerk bekijken met historische vereniging.
Leerdoel(en):

Leerlingen weten wanneer en op welke manier het Christendom verspreid werd in Drenthe.
Leerlingen kunnen een beargumenteerde mening geven over het opleggen van het geloof aan anderen.
Lesmateriaal:
Digibord, www.entoen.nu, afgedrukte tekeningen, eventueel tekenpapier en kleurpotloden.
Voorbereiding:
Tekeningen afdrukken voor de leerlingen.

In de klas
Leg het begrip Missionaris uit. Willehad was een missionaris. Hij wilde de heidenen in Drenthe bekeren tot het Christendom. Lees met de leerlingen de tekst over Drenthe en de kerk. Willehad heeft twee belangrijke voorgangers gehad, Wilibrordus en Bonifatius. Er zijn geen filmpjes van Willehad, bekijk daarom klassikaal de canonclips over Wilibrordus
http://entoen.nu/willibrord/beeld-en-geluid/canonclip-willibrord-(groep-7-en-8)#beeld
Leg de leerlingen uit dat de bewoners van Drenthe, net als de Friezen in de canonclip, geloofden in meerdere goden. Praat met de leerlingen over het opleggen van je geloof aan andere mensen.
Laat de leerlingen vervolgens de tekeningen 'Willibrord, de apostel der Friezen' zien, http://www.entoen.nu/willibrord/beeld-en-geluid/schoolplaat-willibrord-de-apostel-der-friezen#beeld
en 'Willehad predikt in Drenthe' http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Willehad_predikt_in_Drenthe.jpg.
Elke leerling krijgt een geprint exemplaar van beide platen. Daar schrijven ze op wat ze in de tekeningen zien. Bijvoorbeeld monnik, kerk, paard, mensen, speren etc. Bespreek vervolgens met de leerlingen welk beeld ze van de bekering krijgen aan de hand van de platen. Ging het bijvoorbeeld vreedzaam of met geweld? Waarom denken ze dit? Kunnen ze uit de schoolplaat iets afleiden over de mening van de bevolking over de bekering? Waarom denken ze dit? Wat is het verschil tussen beide platen? Kunnen ze daar een verklaring voor bedenken?

Actief / eropuit
Laat de leerlingen een onderzoek doen naar de kerk in hun eigen dorp / stad. Ze kunnen op internet en bij de kerk uitzoeken wanneer en door wie de kerk gebouwd is. Is dit de originele kerk of stond er eerst een houten kerk? Aan de hand van de datering van de kerk kunnen de leerlingen beredeneren wanneer de mensen in hun dorp bekeerd werden tot het Christendom. De uitkomsten van hun onderzoekje verwerken de leerlingen in een tekening waarop hun onderzoeksresultaten te zien zijn.
Voor meer informatie over de geschiedenis van de lokale kerk of een bezoek aan de kerk kunt u terecht bij de plaatselijke historische vereniging of het kerkbestuur. Op de website: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst van_kerken_in_Drenthe en http://www.historischekerken.nl/drenthe/Drenthe_index.html staat een lijst met kerken in Drenthe. Voor meer informatie klikt u door op de gewenste kerk.

Extra
Vanwege de bovenstaande opdrachten kunnen de leerlingen begrijpen dat het soms niet goed afliep met een missionaris zoals Willehad. Bekijk gezamenlijk de films over Bonefatius (staan in het venster).