Activiteit:
Lezen venstertekst, onderwijsleergesprek over verzamelen, spreekbeurt over dierentuin.
Leerdoel(en):
Leerlingen weten dat de dierentuin in Emmen ontstaan is vanuit een verzameling.
Lesmateriaal:
Digibord, kopieën van kaarten, kleurpotloden.
Voorbereiding:
Geen.
In de klas
Lees gezamenlijk de venstertekst uit de Drentse onderwijscanon.
Willem Oosting is de dierentuin in Emmen gestart. Je kunt zeggen dat hij dieren verzamelde. Een dierentuin is een verzameling dieren. De verzameling werd steeds groter en uitgebreider.
In een dierentuin gaat het om levende wezens, maar je zou het goed kunnen vergelijken met een museum. Want een museum is ook opgebouwd uit een verzameling. Wat voor soort verzamelingen kunnen de leerlingen allemaal bedenken?
Wat zouden de leerlingen zelf willen verzamelen? Hoe start je een verzameling? Hoe onderhoud je een verzameling? Laat de leerlingen gestructureerd hun eigen verzameling opzetten. Waar moet je aan denken? Zie hier tips voor het opzetten van een munten verzameling: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=215&t=11157
De meeste dieren in een dierentuin worden in de dierentuin geboren. Bespreek met elkaar of er een verschil is tussen dieren die worden gevangen en dieren die in een dierentuin worden geboren. Wat vinden de leerlingen de beste manier om dieren te houden in een dierentuin? Gebruik dit als inleiding op de volgende opdracht. Twee aan twee bereiden leerlingen een spreekbeurt voor over de dierentuin. De onderwerpen en les ideeën hiervoor zijn o.a. te vinden op:
http://www.dierenparkemmen.nl/scholen/spreekbeurten http://www.nvddierentuinen.nl/spreekbeurt/
Extra
In de Tweede Wereldoorlog zaten er onderduikers in het park. Zij woonden op de zolder bij de roofdieren en overleefden zo de oorlog. Meer hierover kun je lezen in het boek 'Vroeger bestaat nog' van Merel Thomes, Sis Hoek-Beugeling en Tineke Fietje. En zie: http://www.4en5mei.nl/herinneren/sporen_van_de_oorlog/oorlogsspoor/74