Activiteit:
Kennismaken met het begrip veenweg.
Leerdoel(en):
Leerlingen weten dat er in Drenthe verschillende veenwegen zijn geweest.
Leerlingen denken na over de functie van veenwegen.
Lesmateriaal:
Digibord, pen en papier.
Voorbereiding:
Geen.
In de klas
Laat de leerlingen ter introductie op het onderwerp een foto zien van de opgraving van een gedeelte van een houten weg in het veen, opgegraven nabij Klazienaveen via: http://www.encyclopediedrenthe.nl/Veenweg&highlight=veenweg# laat de leerlingen individueel opschrijven wat ze zien. Geef ze hiervoor maximaal 5 minuten. Bespreek wat de leerlingen hebben opgeschreven.
Lees vervolgens klassikaal de tekst uit de Drentse Canon over de veenwegen.
De Valtherbrug is de meest bekende veenweg, die er is gevonden. Laat de locatie zien van de weg hoe die er nu uitziet via:
http://www.dehondsruginbeeld.nl/video/14%20Valthermond/Veenbrug.vid Herkennen de leerlingen de locatie?
Bespreek tot slot welke functie(s) de weg gehad kan hebben.