Activiteit:
Onderwijsleergesprek over bijgeloof, film kijken, venstertekst lezen, opdracht verhaal schrijven over heksen.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren wat oorzaken zijn voor het bijgeloof in Drenthe.
Leerlingen leren waarom bijgeloof in de loop van de tijd veranderde.
Leerlingen leren verschillende voorbeelden van bijgeloof kennen.
Lesmateriaal:
Computer met internet, digibord, artikel bijgeloof voetballers.
Voorbereiding:
Artikel afdrukken.
In de klas
Introduceer het onderwerp door de leerlingen het artikel van http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2157361/sport/item/950764/het-bijgeloof-van-voetballers/ te laten lezen. Het gaat over bijgeloof van voetballers. Welk voorbeeld van bijgeloof vinden de leerlingen het meest vreemd? En doen ze zelf aan bijgeloof, bijvoorbeeld vrijdag de 13e? Bekijk daarna het volgende filmpje via http://www.schooltv.nl/weekjournaal/onderwerpen/item/3530790/bijgeloof/. Bespreek aan de hand van het filmpje en de venstertekst uit de Drentse onderwijscanon hoe bijgeloof is ontstaan. Welke oorzaak is hiervoor aan te wijzen? En hoe kwam het dat bijgeloof steeds meer verdween? Wat zou de verklaring voor de witte wieven (mistflarden) zijn geweest?
Eén van de vormen van bijgeloof is het geloof in heksen. Bekijk hierover het filmpje http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040317_heksen01. De leerlingen gaan een fictief verhaal schrijven over de breukenboom, heksen of witte wieven. In dit verhaal proberen ze zich zo goed mogelijk in te leven in de tijd en het onderwerp. Een paar leerlingen lezen hun verhaal voor.
Extra materiaal
Via http://members.home.nl/de.bentepol/volksgeloofbijgeloof.htm zijn allerlei verhalen over bijgeloof in Drenthe te vinden.
Actief / eropuit
In veel plaatsen zijn verhalen te vinden over bijgeloof, zowel van vroeger als nu. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld via een historische vereniging of plaatselijk museum op zoek gaan naar deze verhalen.