Lestip

Activiteit:
Canon venster lezen, film kijken, vergelijk tussen Rudolf van Coevorden en Floris V.
Leerdoel(en):
Leerlingen weten wat een ridder is en hoe je er een werd.
Leerlingen weten hoe de eerste kastelen ontstonden en en hoe een kasteel kon worden aangevallen en verdedigd.
Lesmateriaal:
Digibord, www.entoen.nu, werkblad van http://entoen.nu/doc/Werkbladen_Vensterplaten/Werkblad_Floris.pdf , potloden.
Voorbereiding:
Werkbladen afdrukken voor de leerlingen.

In de klas
Introduceer het onderwerp door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering via http://entoen.nu/florisv/beeld-en-geluid/klokhuis-floris-v. en/of bekijk klassikaal de vensterplaten via http://entoen.nu/vensterplaat-floris-v.
Leerlingen maken individueel of in groepjes de vragen en opdrachten van het werkblad. Bespreek het werkblad als alle leerlingen klaar zijn.
Laat de leerlingen vervolgens de tekst uit de Drentse canon lezen. Ze maken een overzicht met daarin de verschillen tussen Floris V en Rudolf van Coevorden. Ze kunnen bijvoorbeeld kijken naar de woonplaats, de moordenaar, hulp, etc. Daarna maken ze een overzicht van de overeenkomsten.