De crisisjaren - Vensterles

De crisisjaren Groep 5 t/m 8

Benodigdheden

Leerdoelen

  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen De crisisjaren plaatsen op de tijdbalk.
  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden vertellen wat De crisisjaren zijn.
  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen waar en hoe De crisisjaren zijn ontstaan.
  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat er met de begrippen Zwarte Donderdag, Steun, Stempellokaal, Zwartwerken en Jordaanoproer en Werkverschaffing bedoeld wordt.

Benodigde voorkennis

  • geen

Randvoorwaarden

  • internet
  • voor elke leerling een werkblad
  • kleurpotloden

Beoordeling

  • aan de hand van de bespreking van het werkblad

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.

Illustratieverantwoording

Vensterplaat

Informatieblokjes

  • Foto stempellokaal Amsterdam 1933 (Nationaal Archief / Spaarnestad Photo / Het Leven, SFA001003343 Crisis jaren '30: een rij werklozen in een stempellokaal. [Amsterdam-Noord], omstreeks 1933. Collectie Spaarnestad)
  • Foto fietsplaatje met gat
  • Foto 'Arbeiders poseren bij werkverschaffings-project aan de Baaksche Beek bij Aalten, 1927' (Het Geheugen van Nederland - Bron: [SFA001003018], Het Leven, Spaarnestad Photo)
  • Foto H. Colijn (ANP Historisch Archief)

Werkblad