Filosoferen met kinderen

Actueel
Praxisbulletin Leren doordenken

Een van de vensters van de canon van Nederland is gewijd aan Praxis LerenDoordenkende beroemde filosoof Spinoza, met als ondertitel 'Op zoek naar de waarheid'.

Voor iedereen die zich afvraagt hoe je in het basisonderwijs zijn canonvenster op een goede manier kunt openen, is er nu een inspirerend themanummer van het tijdschrift Praxisbulletin: Leren doordenken. Filosoferen met kinderen.

Het themanummer is samengesteld door Liesbeth Rosendaal en Fabien van der Ham. In de inleiding wordt heel helder uitgelegd wat filosoferen eigenlijk is ("samen leren denken") en hoe je het met kinderen kunt doen. Vervolgens worden in 8 thema's in totaal 24 filosofielessen uitgewerkt, steeds voor groep 1-2, 3-5 en 6-8. Behalve bij het canonvenster Spinoza (kerndoel 52 PO) sluiten deze lessen ook aan bij de kerndoelen voor mondeling onderwijs Nederlands (kerndoel 1, 2 en 3 PO).

Vragen die aan bod komen zijn onder meer "Is een baas altijd de baas?", "Waar heb je een naam voor nodig" (beide groep 1-2), "Wat is waar?", "Word je goed of slecht geboren?" (beide groep 3-5), "Kun je leven zonder geschiedenis?" en "Is er iets wat je echt zeker kunt weten?" (beide groep 6-8). Stuk voor stuk vragen waar Spinoza zich ook niet voor geschaamd zou hebben.

Voor meer informatie over Leren doordenken (Praxisbulletin jaargang 31, 2013/2014, nummer 6) zie www.praxisbulletin.nl.