Met de trein

De Hof aan het spoor

Tijd van burgers en stoommachines

Eerste steen

In 1861 legde koning Willem III (de derde) de eerste steen voor de spoorbrug bij Zutphen. Dit was het begin van de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Enschede-Duitsland. Deze spoorlijn liep ook door de huidige gemeente Hof van Twente. Langs de spoorlijn werden stations, spoorwoningen en spoorwachtershuisjes gebouwd. Hier woonde vroeger het personeel van de spoorwegen. In 1865 kon het eerste gedeelte van de spoorlijn in gebruik worden genomen.

De wereld werd "kleiner"

De Overijsselaren hadden lang op de komst van de trein moeten wachten. Al in 1839 werd de eerste spoorlijn tussen Haarlem en Amsterdam geopend. Nu konden de inwoners van de Hof ook gebruik van dit nieuwe vervoermiddel maken! Reizen ging ineens veel sneller. Als je vóór de komst van de trein ergens naar toe wilde, kon je met een koets, de trekschuit, paard en wagen, hondenkar of je moest lopen.

Reizen met de trein

Er waren verschillende soorten zitplaatsen in de trein. Rijke mensen reisden eerste klas. Zij zaten op stoelen met zachte rode stof. Maar de meeste mensen reisden derde klas. Dat was het goedkoopst. Je moest dan op een houten bank zitten.

Goederen

Niet alleen mensen maakten gebruik van de trein. De trein werd ook ingezet om goederen en vee te vervoeren. Daarom lagen veel fabrieken langs het spoor. Voor de komst van de trein werden goederen vooral met paard en wagen van en naar de fabriek vervoerd. Met de trein kon je meer goederen vervoeren. En het ging ook nog eens een stuk sneller. Een belangrijke spoorlijn voor goederen was de lijn Neede‒Hellendoorn. Deze lijn werd in 1910 geopend en liep ook door de Hof. In 1935 werd de lijn alweer gesloten. Veel fabrieksbazen kozen er in die tijd voor hun goederen per vrachtwagen te laten vervoeren in plaats van met de trein.

Knooppunt van spoorwegen

Al snel kwam en er meer spoorlijnen in Overijssel. In 1867 werd de spoorlijn tussen Arnhem en Leeuwarden geopend. Deze trein stopte ook in Deventer en Zwolle. Ook in Twente werden spoorlijnen aangelegd. Over de spoorlijn Zutphen-Hengelo uit 1865, met een station in Goor en Delden, rijden nog dagelijks treinen.